torsdag 20 juli 2017

Var kan man handla ingredienser till persisk mat i Stockholm? Where can you buy iranian ingredients in Stockholm?



Caspian Food Store har i stort sätt allt jag behöver. Caspian Food Store has almost everything I need.
När jag började laga persisk mat fanns inte alla ingredienser i Sverige. Mamma skickade eller tog med sig mängder av torkade örter, sumak, saffran, limu-omani (torkade citroner) mm, eller fick jag med mig en massa när jag besökte familjen. Nu finns otaliga affärer där man säljer i stort sätt allt vad man kan önska sig. Själv har jag några favoriter som jag besöker när jag ska handla. Priset är inte fullt lika avgörande som platsen. Det är ytterst sällan som jag åker till Kista t ex bara för att handla – utan det får bli om jag har vägarna förbi.
Blev så otroligt glad när en ”invandrarbutik” öppnades i Norrtälje (Norrtäljes livsmedel och orientalisk mat). Gjorde mig ärenden dit just för att kolla vad de hade. Det visade sig att de har rätt mycket av det jag behöver, dock inte allt. En affär som verkligen har allt iranskt är Caspian Food Store i Kista. Vad menar jag med att de har allt? Jo – de har allt ifrån goda ostar till bakelser och underbara nötter och alla basingredienser för persisk matlagning. Grönsaksdisken däremot är inte så stor. Färska grönsaker handlar jag oftast hos vår egen torghandlare i Rimbo under vår- och sommaren, på vintern handlar jag det jag behöver hos Kista Grossen (Kista) eller Matvärlden. Matvärlden har två butiker i Stockholm (Tensta och Veddesta). Jag har endast besökt deras butik i Veddesta, här finns allt från de olika matkulturerna – sorterade efter länder med tydliga skyltar (Iran, Turkiet, Thailand, Japan mm mm).
I Skärholmen finns också en butik (Prisma) som har allt man kan önska sig, det är däremot svårt att parkera i närheten. Jag väljer oftast butiker där jag kan parkera i närheten eftersom det är praktisk att lasta saker i bilen.
En annan butik som jag har besökt är Gröndals Deli – här kan du äta persiska delikatesser på plats eller ta med dig. Otroligt välsorterad butik trots storleken. Värt ett besök om du har vägarna förbi.
I Sollentuna finns ett par butiker som jag har besökt när jag har åkt förbi. Åker ogärna dit eftersom de butiker som jag besökte var både trångt och mörkt!  Jag vill kunna röra mig fritt – två personer kan inte stå och titta på varsin hylla i samma gång, så trångt är det i en av butikerna. Den andra är lite större men otroligt mörkt för min smak, jag vill gärna se vad det är jag handlar. 


Noshe Jan!


Gröndals Deli har underbara persiska delikatesser!  Gröndals Deli has wonderful Persian delicacies!

Den nya butiken i Norrtälje (Norrtälje livsmedel och orientalisk mat). The new store in Norrtälje. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar