onsdag 25 oktober 2017

Inlagda majrovor på mitt sätt - (Pickled turnips, my way)



English translation and video

Är verkligen förtjust i inläggningar, planerar att ha egyptiska falafel om en vecka och då vill jag verkligen ha den här inläggningen som oftast serveras tillsammans med falafel. Det finns många recept men jag har valt att göra det på mitt sätt. Det tar ca en vecka för inläggningen att ”mogna”, sedan håller det sig i max 5–6 veckor. Det är nog inte en risk för min del – jag lär nog äta det innan tiden har gått ut. I mellanöstern kallar man inläggningen för: Kabees El Lift, eller lift mukhalal muhalla (sötad majrova i vinäger), i Iran skulle man kalla det för torshi-e Shalgham. Här kallar jag det rätt och slätt för inlagda majrovor. Värt att prova! Du kan egentligen servera det med vilken maträtt som helst om du gillar inläggningar.
Man har ett talesätt i Libanon ”hennes ansikte är vitare än insidan av majrovan”. Ja, gräset är alltid grönare på andra sidan, här i Sverige försöker vi bli så solbrända som möjligt och i andra länder är det finare att vara så vit som möjligt. Varför är vi aldrig nöjda?

Ingredienser:
3 majrovor (650 gram ca)
1 rödbeta (medelstor)
1 selleristjälk (kan uteslutas)
2 lagerblad
3 msk salt
1 dl vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger
3 stora vitlöksklyftor
3 msk honung (kan uteslutas)
1 msk chili eller röd peppar flakes
6,5 dl vatten

Metod: 
  1. Koka upp hälften av vattnet tillsammans med saltet och rör till dess att saltet har löst sig. När det börjar koka upp häller du i honungen och rör till dess att honungen har löst sig. Häll över resten av vattnet och sätt åt sidan till dess att vätskan har blivit rumstempererad.
  2. Under tiden kan du tvätta och skala rödbeta och majrovorna. Skär majrovor och rödbetan i smala stänger.
  3. Skala och skär vitlöken i tunna skivor.
  4. Skala sellerin och dela det i fyra delar. (endast smaksättning, äts inte)
  5. Varva majrova, rödbeta, lagerblad, selleristjälk allt i en rymlig glasburk
  6. När vattnet har nått rumstemperatur blandar du i vinägern och häller över vätskan i glasburken. Förvara burken första 3 – 4 dagarna i rumstemperatur, sedan kan det förvaras i kylen. Lätta på locket om du märker att det har samlats för mycket tryck. 
Noshe Jan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar