torsdag 12 oktober 2017

Koko Mahi - Fiskburgare - Fish Frittata or burger


English translation 

När vi lagar fisk här hemma får det inte “lukta” fisk. Blev inspirerad av ett recept och fixade till fiskburgare som blev väldigt gott och ”luktade” inte fisk. Den här rätten är rätt vanlig maträtt på ön Qeshm i Persiska viken. Där finns ett enormt utbud av fisk som de flesta på ön livnär sig på. Där lagar man rätten med annan typ av fisk men jag råkade ha torskrygg hemma och lagade det med det istället. Under middagen kom min man och jag på att vi ska prova samma recept men med strömming nästa gång, jag har svårt med strömming annars p.g.a. alla ben, men då fisken körs i matberedare kan jag tänka mig att prova det i alla fall. Om dina barn inte gillar att äta fisk är det här ett bra sätt att få i dem fisk utan att de märker det.
Man kan också tillsätta välhackad persilja eller andra örter om man så önskar, jag körde utan det denna gång.

150 - 200 gram smakrik fisk eller det du har hemma
½ lök
3 vitlöksklyftor
1 potatis
1/2 ägg (25 gram ägg)
1 msk gurkmeja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk mjöl
Panering: 150 gram mjöl

  1. Skala och riv potatisen på det grövsta sidan av rivjärnet. 
  2. Mät upp allt.
  3. Lägg fisk, lök, vitlök och alla kryddor i matberedaren och kör det några varv.
  4. Lägg massan i en skål och tillsätt riven potatis, ägg och mjöl. Knåda det en stund med dina händer. 
  5. Häll lite mjöl på en bricka eller tallrik. 
  6. Dela degen i 6 delar och forma varje del till en ”burgare” eller koko. Platta till det lite och panera det i mjölet. 
  7. Hetta upp en panna med olja i och stek burgarna. Det tar ca 6 – 8 minuter. Burgarna ska vara knapriga på utsidan och mjuka på insidan.

Serveringstips:
  1. Rårivna morötter eller vanlig grönsallad med en god dressing.
  2. Hamburgerbröd och en blandning av majonnäs, crème fraiche och senap.
  3. Vanlig yoghurt som sås och grönsallad. 

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar