fredag 27 oktober 2017

Kotlete Gosht – Köttkotteter



Som jag har berättat tidigare besöker jag min svåger varje onsdag och har med mig mat. Förra veckan blev jag lite orolig över att han inte åt rätt mat, så jag bestämde mig för att laga både soppa och en kötträtt som komplement. Det blev kotlette Gosht som gjorde succé hos min svåger. Jag får alltid betyg av honom som har blivit rätt bortskämd under alla år av min syster. Fick bästa betyget (20). Blev väldigt glad över det.
Vi har många färsrätter i Iran; det som skiljer dem åt är smaksättningen självklart men även formen. Jag har tidigare bloggat om shami som är en blandning av kött och ett speciellt kikärtsmjöl, biffarna ser ut som en vanlig hamburgare men hål i mitten. Den här rätten formas som en triangel ungefär. Skälet till att vi har olika former är att när vi sätter oss till bords ska ögat uppfatta vilken typ av färsrätt det är och ställa in smaklökarna på det! Det är i alla fall vad jag tror. Rätten är otroligt gott både kallt och varmt. Jag gillar att servera det varmt, med Potatisklyftor och en tomatsås.

Pratade med en iranier som berättade för mig att de i sitt hem blandade köttet med mycket riven potatis för att det skulle räcka för många. Har valt att göra maträtten som min mamma och syster gjorde, vilket innebär att jag blandar köttet med halva mängden kokta potatisar. Smaksättningen är perfekt för min familj.

Ger 9 – 10 biffar (4 portioner)

Biffarna

 

500 gram köttfärs (valde kalvfärs, men du kan välja nötfärs istället)

Skorpmjöl

1 stor lök

Olja till stekning

2 ägg

Tomatsås

250 g kokt potatis

0,5 – 1 hel lök

2 tsk salt

6 medelstora tomater

2 krm svartpeppar

2 vitlöksklyftor, pressade eller hackade

1 tsk gurkmeja

1,5 tsk salt

0,5 tsk kanel

2 krm svartpeppar

2 krm mald kummin

1 - 2 msk pressad citron

2 tsk vitlökspulver

1 tsk socker

 

lite vatten


Kotletterna: 
  1. Skala och koka potatisen. När potatisen har svalnat river du det på det grövsta sidan av rivjärnet.
  2. Skala och riv löken på näst grövsta sidan av rivjärnet, kläm ut så mycket av vätskan som möjligt från det.
  3. Blanda allt i en skål och knåda det till dess att färsen blir trådigt.
  4. Mät upp köttet i en dl mått, 3/4 delar av dl måttet blir bra.
  5. Lägg upp en aluminiumfolie på köksbänken, blöt det lite grand och forma färsen, en tumregel är att ”triangeln” ska vara lika lång och bred som din handflata). Försök att göra det ganska tunn! 
  6. Panera biffarna i skorpmjöl. 
  7. Hetta upp en panna med smör och olja och stek biffarna till dess att de får en knaprig yta och även får en fin färg, det tar ca 3 – 4 minuter. Håll biffarna varma i omaugnen medans du gör tomatsåsen.

Tomatsåsen:

  1. Skala och hacka löken väl.
  2. Skala tomaterna och skär det i små bitar
  3. Hetta upp en panna och stek löken på medelvärme till dess att de är mjuka. Blanda i pressade vitlök och stek en kort stund innan du tillsätter tomater och kryddorna. Rör till allt har blandats väl. Minska värmen och sätt på ett lock. Det tar ca 10 minuter. Smaka av och korrigera kryddningen så att det passar dig.


Serveringsalternativ:
med bröd, yoghurt och pressad citron
med potatisklyftor och tomatsås och en rejäl klyfta citron
med gott bröd, sallad eller sabzi khordan samt inläggningar


Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar