söndag 1 oktober 2017

Payandes sallad och dressing med persisk touch! (Payande´s salad and dressing with persian touch)


English translation 


Den här sallad- och dressingen gjorde min syster Payande (Payandokht) – tänkte så mycket på henne häromdagen och till hennes ära gjorde jag både salladen och dressingen, mina gäster gillade det verkligen. Fantastisk förrätt! Jag gör alltid en större sats dressing eftersom den passar till allt! Vill du ha lite knaprighet kan du dekorera med rostade pinjenötter.

Till 2 person
2–3 avokadon
Champinjoner (lika mycket som avokadon (Jag brukar väga det)
Lite pressad citron

Dressingen:
1/2 dl vinäger
1 dl olivolja
2 – 3 msk Dijonsenap
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 msk pressad citron
1 tsk pulveriserad bockhornsklöver

  1. Kärna ur avokadon. Skär med en skarp kniv först på tvären och sedan i mitten av avokadon. Ta upp avokadoköttet med en sked. Häll upp i en skål.
  2. Häll lite citron över så att det inte skiftar färg.
  3. Skala champinjonerna, ta bort skaftet och skär det i tunna skivor häll det över avokadon och blanda det försiktigt.
  4. Gör iordning dressingen. Häll över och låt stå i rumstemperatur i 30 minuter.
Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar