söndag 8 oktober 2017

Sharbate Beh Limo - (Kvitten och Lime saft) - (Quince and Lime Syrup)


English translation 

Får lust med vissa saker ibland. Ville absolut göra kvitten och limesaft idag - men visste att jag måste åka till Sollentuna för att få tag på det. Kom hem med kvitten och lite andra goda saker. Jag har som vanligt läst otaliga recept och talat med många iranier om det - alla gör olika, men jag ville göra det på mitt sätt. Kardemumma ingår inte i recepten som iranier delade med sig men jag vill absolut ha det med, dvs att du kan utesluta det. 

Satsen ger 1,3 liter saft

3 kvitten (ca 1200 gram)
1 kilo socker

5 dl vatten
1,5 dl pressad lime (lime)
3 - 4 st hela kardemumma som du sätter i en tesil i grytan)



  1. Tvätta och dela kvitten i 4 delar, ta bort kärnorna, du behöver inte skala frukten. Kör det i en juicemaskin och sätt juicen åt sidan. 
  2. Mät upp socker och vatten. Pressa limen och mät upp, sätt åt sidan.
  3. Ta fram en tjockbottnad kastrull och häll upp vatten och socker plus kardemuma kärnorna som du sätter i en tesil. Låt det koka upp på medelvärme. När det börjar koka tillsätter du juicen från kvitten. När det brjar koka upp igen sänker du värmen något och låter det sjuda i 30 minuter.
  4. Tillsätt limejuicen efter 30 minuter och låt allt koka upp på nytt, låt det sjuda i 15 minuter. 
  5. Sila saften genom en saftsil och häll upp på rena flaskor.

Blanda 1 del saft med 3 delar vatten och is självklart. Du kan också ha i extra pressad lime eller citron.

Noshe Jan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar