onsdag 14 mars 2018

Soppskål av bröd! Soup bowl of bread!


Var på ett möte i Krakow för många år sen och en kväll beställde våra spanska vänner soppa i brödskål. Soppan var otroligt gott och brödet var både vackert och gott. Häromdagen skrev jag till min f.d. kollega Anna Goral i Krakow och bad om ett recept. Kollade självklart massor av recept på nätet först men tyckte inte att recepten motsvarade mina förväntningar. Anna svarade direkt och jag fick ett bra recept från henne som jag kunde utgå ifrån. Har nu bakat det några gånger och kommit fram till ett eget recept som fungerar utmärkt! Man kan förvisso göra brödet med endast vetemjöl men min erfarenhet är att man får en ”krispigare” och mer hållbart bröd om man blandar olika mjölsorter. 

Vill man ha större skålar kan man dela degen på två delar istället för tre. Du kan också använda vanliga krukor att baka brödet i - men klä det invändigt med silicon papper eller bakpålåtspapper. 

Fantastisk festligt att servera soppa på det här viset. 

För 3 brödskålar
435 gram vetemjöl
60 gram grahamsmjöl
30 gram majsmjöl
2 dl 37 gradigt vatten
15 gram färsk jäst
1 ägg
3 msk vegetabilisk olja
1,5 tsk salt
1,5 tsk socker
1 ägg för pensling

  1. Lös jästen i 37 gradigt vatten, tillsätt sedan socker och 2 dl av mjölblandningen. Låt stå ca 10 minuter till dess att du ser bubblor på ytan. 
  2. Blanda i resten av ingredienserna och kör det några varv i matberedaren.
  3. Låt degen jäsa på dragfri plats i 40 minuter, jag sätter på belysningen i ugnen och låter brödet jäsa där, det är garanterat dragfri!
  4. Under tiden kan du förbereda formarna. Jag tog tunt kartongpapper 10x 33 cm som jag sedan satte ihop med en häftapparat. Klippte lite större bit bakplåtspapper av silikon som jag satte inuti kartongen. Skälet till att jag tog större bit är att ge brödet möjlighet att jäsa på höjden. 
  5. Ta upp degen efter 40 minuter och dela det i tre lika delar. Ta 15 gram av varje degbit som du formar till en boll. 
  6. Sätt degbitarna i formarna på en bakplåt. Sätt bollarna på brödet. Låt jäsa 20 – 30 minuter på dragfri plats.
  7. Värm ugnen till 180 grader och sätt in plåten i mitten av ugnen i 30 minuter. 
  8. Ta ut brödet och låt det kallna en liten stund. Skär av locket och ta ut inkråmet.
  9. Vispa ihop ett ägg och pensla sedan brödet både ut- och invändigt med äggblandningen. Detta förhindrar soppan från att ”sippra” ut, därför behöver man göra det omsorgsfullt. Pensla även locket. 
  10. Sätt in det i ugnen igen i 5 – 6 minuter. 

Nu är brödet klart och du kan servera soppan i det. Festligt och gott!
Tusen tack för hjälpen Anna Goral! 

Noshe Jan! 
To the left: The soup bowl as it is served in Krakow.
Vänster: soppskålen såsom det serveras i Krakow.
To the right, you can also use flower pot, cover the inside with silicon cookie sheet!
Höger: du kan också använda en vanlig kruka att baka brödet i. Täck insidan med silikonpapper eller bakplåtspapper. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar