onsdag 22 maj 2019

Jordgubbsås för glass - Strawberry sauce for ice-cream




English translation and video 

Jag älskar jordgubbar och numera finns färska jordgubbar att köpa i affärerna redan i mars månad, men priset är ganska högt om man ska ha det till att göra sås eller sirap av – därför använder jag frysta bär till just sirapen. Till glassen har jag kostat på mig färska bär 😊! 

Har gjort en ”Glassbomb” med tre smaker som jag vill servera jordgubbssirap eller sås till nu på söndag.

Ingredienser: ger 3 dl sirap eller sås
500 gram frysta eller färska jordgubbar
1 – 1 1/4 dl socker
Några droppar pressad citron
Några droppar rosenvatten.

Method:
  1. Lägg i färska eller frysta jordgubbarna i en kastrull, häll över sockret, pressad citron och lite rosenvatten. . Låt det sjuda på mycket svag värme till dess sockret har löst sig och bären är mjuka. 
  2. Ta av kastrullen från spisen, processa jordgubbarna i en mixer.
  3. Sila det över kastrullen som du använde tidigare, använd en sked eller slickepott för att sila purén. 
  4. Låt det hela koka upp, sänk värmen och låt det sjuda 10 - 15 minuter. Skumma av, men man kan hoppa över det om man känner för det, skummet är för kocken!
  5. Såsen är klar när det börjar tjockna.
Häll det i en burk och förvara i kylen.
Noshe Jan! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar