fredag 27 april 2018

Vårrullar på mitt sätt! Spring rolls my way!



English translation 


Ska hålla en “Baby Shower” för min kära svärdotter i juni och behöver förbereda mig. En av sakerna på lunchbuffén kommer att vara spring rolls. Själv älskar jag spring rolls och beställer det alltid på olika ställen.

Man kan göra det helt vegetariskt eller med kycklingfärs som jag valde att göra mina. Det ser besvärligare ut än vad det är – det fina är att du kan göra många och frysa in - sedan kan du ta det direkt från frysen och ha det i hett olja.
Gjorde ca 50 stycken i helgen så att min svärdotter skulle smaka och godkänna det. Det blev verkligen godkänt!

Det finns olika sorters ”wrap” att välja mellan. Min ICA butik har ”rice wrap” så det fick duga. Var lite skeptisk i början men resultatet blev över förväntan bra. När man använder rice wraps behöver man inte ”klistra” ihop det hela med något. Rullarna i sig klistras sig fast. En annan typ av rullar finns i frysdisken i vissa butiker – då behöver man tina upp dessa innan man kan använda det, och behöver blanda ihop någon typ av ”klister” för att få allt att hålla ihop. Vad du än väljer är det bara att följa tillverkarens instruktioner.

Det lönar sig att lägg tid och möda på att strimla allt fint och jämnt.

Receptet fick jag en gång på en flygning där jag hade en man från kina som medpassagerare, vi kom att tala om mat – underbart ämne som alla är intresserade av. Jag frågade om hur hans mamma brukade göra spring rolls och fick en ganska bra beskrivning, jag skrev ner några anteckningar som jag hittade häromdagen och utgick från det med några modifikationer så klart 😊

För 50 st. vårrullar behöver du:
1,5 msk soja (kikomans)
1,5 tsk ris- eller vit vin
0,5 tsk nymalen svartpeppar
1,5 tsk maizena
700 gram kycklingfärs
1 tsk salt
3 vitlöksklyftor (finriven)
7 – 8 vårlökar
1,5 tsk färskriven ingefära
0,5 litet vitkålshuvud (strimlas fint)
3 medelstora morötter (strimlas fint)
3 msk oyster sås blandat med 1 msk vit vin eller risvin
50 stycken wraps
4 dl olja för fritering
 
Metod
  1. Tvätta och skala grönsakerna. Strimla morötter, vårlökar och vitkål – sätt det åt sidan.
  2. Blanda 1,5 msk soja, 1,5 tsk ris- eller vit vin, maizena i en skål och lägg till kycklingfärsen. Blanda allt med händerna – täck med plastfolie och lägg det i kylen 30 minuter.
  3. Hetta upp lite olja (2 – 3 msk) i en wokpanna eller vanlig stekpanna. Börja med att steka ingefära och vitlöken under 20 – 30 sekunder – se upp så att du inte bränner det.
  4. Lägg till vårlökarna och fortsätt steka ytterligare 2 minuter innan du lägger till strimlade morötterna. Fortsätt steka ytterligare 2 minuter.
  5. Nu kan du lägga till strimlade kålen peu à peu. Fortsätt steka till dess att morötterna har mjuknat något. Har du inte en stor panna går det utmärkt att steka grönsakerna separat. 
  6. Lägg över grönsakerna i en stor skål. 
  7. Bryn kycklingfärsen och blanda det med grönsakerna. 
  8. Blanda grönsaker och kycklingfärsen med I 3 msk oyster sås och 1 msk vin. 
  9. Lägg över fyllningen i en stor ugnspanna – höj ena sidan och låt det rinna av, häll bort all vätska som samlas.
  10. Gör i ordning en bricka med våt kökshandduk.
  11. Ta ut wrap som du tänker använda och följ tillverkarens instruktioner. Mina ris wrap behöver doppas i kokande vatten i 3–4 sekunder innan man lägger det på den våta kökshandduken.
  12. Lägg 1 – 1,5 msk fyllning på wrapen – rulla det två gånger uppåt innan du viker sidorna inåt, fortsätt sedan att rulla det uppåt. (se instruktionsfilm).
  13. Lägg de klara vårrullarna på en bricka, viktigt att du har plastfolie mellan lagren – annars klistrar de ihop sig! 
  14. Låt oljan bli 160 – 170 grader innan du lägger i vårrullarna! Det tar ca 8 minuter innan de är klara. 

Det går utmärkt att servera det både kallt och varmt. Med eller utan sås. Använd vanlig sojasås eller den sås du gillar. Notera att du inte ska tina upp vårrullarna när du tar ut dessa från frysen, fritera det direkt – annars riskerar du att de blir både fula och allt för fuktiga!

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar