onsdag 22 mars 2017

Kokoye Sabzi (Persisk Frittata) (Persian Frittata)





Färdig produkt. Ready to go! 
English translation 


7 stycken

Du behöver:
50 gram hackad spenat (fryst)
100 gram hackad persilja
150 gram hackad gräslök
70 gram hackade valnötter (kan uteslutas)
¾ dl Berberis
2 msk vetemjöl
4 ägg
1 tsk salt
2 st vitlöksklyftor (kan uteslutas)
1 krm grovmalen svart peppar
Olja (för pannan)


Så här gör du:
  1. Sätt ugnen på 200 grader 
  2. Tina upp spenaten – låt vattnet dunsta.
  3. Blanda alla grönsaker, valnötter, berberis, salt och peppar i en skål.
  4. Vispa äggen pösigt och blanda det med resten av ingredienserna.
  5. Olja in muffinsformar (jag använder mig av en platta (se bilden) och ha i lite extra olja. Låt formen värmas upp 5-6 minuter i ugnen.
  6. Ta ut det – nu kan du skeda upp massan i formerna. Jag älskar nötter och därför väljer jag att dekorera det hela med en halv valnött.
  7. Sätt det i ugnen i ca 20 minuter (beroende på ugn) Har du varmluftsugn kan du ha varmluften på första 10 minuterna. Sätt sedan ugnen på under- och övervärme i ca 5-7 minuter.

Kan även serveras kallt men jag föredrar när det är varmt.


Noshe Jan! 

Kuku Sabzi eller frittata innan behandling i ugnen!
Kuku Sabzi or frittata before entering into the oven! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar