lördag 29 april 2017

Addas Polo - (Persiskt risotto med linser och dadlar) - (Persian Pilaf rice with dates and lenses)


Min mamma älskade den här rätten och kunde verkligen längta efter den. Idag tyckte jag det var dags att laga det på nytt, på något sätt ville jag hedra min käre mor. Sist jag lagade den var i mitten av 80-talet!
Rätten kan göras helt vegetariskt/vegansk genom att utesluta köttet.
Kombinationen låter annorlunda utifrån svenskt perspektiv men jag försäkrar att smaken är fullständigt gudomlig. Det finns många recept på Addas Polo, jag har förenklat det något så att det ska passa in i vårt sätt att leva här i Sverige.

4 personer

4 1/2 dl Basmatiris
3 dl gröna linser
1 1/2 dl russin
3 dl urkärnade dadlar
1 1/2 dl flytande becel
2 små eller 1 1/2 stor gul lök
1 – 2 tsk Advieh för Polo
Olja

500 gram kycklingfilé
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
1 msk gurkmeja
1 tsk kanel
1 – 2 msk pressad citron
3 – 4 msk vatten
Lite Advieh Polo
1 tsk saffran som löses i några msk varmt vatten

  1. Börja med att skölja riset 7 gånger och låt det ligga i vatten med 2 msk salt. 
  2. Tvätta russinen och skölj det 7 gånger - lägg det åt sidan.
  3. Koka gröna linserna i ca 12 minuter med i 5 dl vatten och 1 tsk salt under 10–12 minuter, sila och lägg åt sidan.
  4. Skala och skär löken i strimlor, jag delar en lök i fyra delar och sedan strimlar jag det. 
  5. Värm en stekpanna med lite olja i och stek all lök. Låt hälften av löken ligga kvar i pannan och ta bort den andra halvan och lägg åt sidan. 
  6. Lägg nu i russin som har runnit av och dadlarna i stekpannan tillsammans med hälften av löken och stek allt en kort stund. Lägg det åt sidan.
  7. Koka upp 1 1/2 liter vatten med 2 msk salt i en rymlig kastrull, häll bort eventuellt vatten som riset har blötlagts i och häll över riset i kastrullen med kokande vatten. Gör ristestet, ta ett korn ris och lägg det på ditt pekfinger och dra över det med din tumme, delar sig riset i tre delar kan du ta av kastrullen och sila riset.
  8. Nu är det dags att ”montera” riset i kastrullen igen. Häll upp 0,75 dl flytande becel i kastrullen och 1 msk vatten. När det börjar koka tar du av kastrullen och lägger ett lager med ris, sedan varvar du med gröna linser, russin och dadel blandningen och den persiska advieh, avsluta med ett lager vitt ris. Bygg det som ett berg i kastrullen. Häll resten av flytande becel över riset. Lägg över en kökshandduk och lägg på locket. Sänk värmen till 4:an (min spis har 9 grader, första 20 minuterna har jag det på 4:an och sedan sänker jag det till 2:an ytterligare 20 minuter), du behöver prova dig fram med din spis.
  9. Under tiden kan du skära kycklingfiléerna i mindre bitar, värm en stekpanna med lite olja i -  stek löken gyllene, lägg i kycklingbitarna och kryddorna, samt hälften av saffransvattnet. Stek till dess att kycklingbitarna har fått en fin färg. Häll på pressad citron och vatten. Lägg på ett lock och låt det koka en kort stund så att allt är genomkokt. Håll det varmt till riset är klart.
Lägg upp några stora skop av riset i en skål och häll över resterande saffransvatten. Lägg upp resten av riset på ett serveringsfat, dekorera med saffransriset, lägg nu upp kycklingbitarna runtom fatet. I botten på kastrullen finns nu kvar en krispig skikt ris som vi kallar tah-dig, lägg upp det separat så att alla kan få en bit. Servera med persisk inläggning. Det går också utmärkt att endast ha naturell yoghurt till.


Noshe Jan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar