lördag 1 april 2017

Fesenjan (Persisk Valnöttssås) (Persian Walnut stew)









English translation 

Den första persiska maträtten som jag lärde mig att laga - behövde öva mig några gånger innan jag fick den perfekta smaken för min familj. Alla älskar rätten med undantag för svärdottern som är allergisk mot nötter. Rätten kan göras både vegansk och vegetarisk. Det tar lite tid på spisen men det är mödan värd. Jag brukar göra fesenjan på minst 1 kilo valnötter - sedan fryser jag in det i portionsformar, lätt att ta fram och tina upp. 


4 Portioner

200 gram valnötter (finmalen)
100 gram gul lök (mals tillsammans med valnötterna i matberedare)
1/2 tsk salt
2 msk citronjuice
1 krm svartpeppar (nymalen)
3 msk socker
1 msk granatäppelpuré (kan uteslutas) Ta mer om du vill ha mörkare sås.
1 1/2 msk tomatpuré (öka det med ytterligare 1 msk om du avstår från granatäppelpurén)
Vatten som tillsätts gradvis (totalt 7 dl)

  1. Lägg lök och valnötterna i matberedaren och mal det fint. Häll i 5 dl vatten och fortsätt tills det blir finmalen massa.
  2. Lägg allt i en gryta och låt puttra på svag värme. Rör i grytan då och då så att det inte bränns vid. Koka ca 1 timme. Häll i mer vatten vid behov.
  3. Efter ca en timme tillsätter du alla andra ingredienser. Salt, socker, peppar, citronjuice, tomatpuré och/eller granatäppelpuré.
  4. Låt koka ytterligare 1 timme till dess att massan har ändrat färg och ”fettat” av sig. Du behöver inte ta bort fettet, valnöt fett är bara nyttigt.
  5. Du kan steka kycklingbitar och ha till antingen på sidan om eller i grytan. Vegetarisk/vegansk alternativ är att utesluta kyckling. Servera Basmatiris till. Vi äter den här maten under vinterhalvåret. 

Det är viktigt att smaka av hela tiden – det ska ha sötsur smak, öka socker eller citronjuice efter smak.

Servera Basmatiris till. 

Så här ska det se ut när du häller det i kastrullen, massan mörknar efterhand.
This is how it looks like when you pour the mixture into the saucepan, it gets darker after a while. 

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar