fredag 4 augusti 2017

Underbar yoghurtsoppa! Wonderful yogurt soup!



English translation 

Idag ville jag inte äta grillat! Soppa tänkte jag, jo – det blir nog bra, men vilken sort? Det slutade med att jag lagade yoghurtsoppa. Lätt att göra, otroligt mättande och inget kött! Man kan förvisso ha kött i soppan i form av riktigt små köttbullar, men jag vill ogärna äta kött varje dag. Det finns otaliga recept på just den här soppan men jag går alltid min egen väg när det gäller mat. Hoppade över garneringen idag eftersom jag var hungrig. Jag garnerade bara med yoghurt.

Ingredienser för 4 personer som huvudrätt eller ännu fler som förrätt!

1 gul lök (skalas och hackas väl)
1 1/2 dl gula linser
1 dl gröna linser
400 gram kikärter i vatten (jag tar bort skal från dessa innan jag har det i soppan)
2 1/2 dl hackade gräslök
1 1/2 dl kombination av hackade persilja, dragon, koriander
1 1/2 dl hackade mynta
200 gram hackade spenat
2 – 3 dl yoghurt
2 tsk salt
2 tsk gurkmeja
2 krm svartpeppar
2 tsk mald spiskummin
2 tsk mald limo omani (torkade persiska lime)
Pressad juice från 1 citron
1 liter vatten (kan behövas mer om du vill ha simmigare soppa)
1 dl basmatiris
Fond (antingen grönsaksfond eller kycklingfond)

Garnering:3 pressade vitlöksklyftor
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk torkade mynta
  1. Hacka löken och alla örter, blanda gärna örterna efter att du har mätt allt. 
  2. Skölj linserna ordentligt,
  3. Skölj riset 7 gånger.
  4. Stek löken i en stor tjockbottnad kastrull, häll över kryddorna och stek det en kort stund (ca 2 minuter), häll över 1 liter vatten och låt det koka på svag värme i 30 minuter.
  5. Häll över riset och låt det koka ytterligare 30 minuter på svag värme. 
  6. Häll nu över alla örter och de redan kokta kikärterna. Låt allt koka tillsammans ytterligare 15 – 20 minuter. 
  7. Smaka av med pressad citron och eventuellt lite fond. 
  8. Ta lite av den färdiga soppan och blanda i yoghurten och vispa ständigt så att yoghurten inte skär sig.
  9. Precis före serveringen kan du göra iordning garneringen genom att steka vitlöken i lite olja lite snabbt. Ta bort från spisen. Krossa myntabladen i din hand och häll över vitlöksblandningen och rör om. 
Servera med mjukt tunnbröd, persiskt eller svenskt.


Noshe Jan! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar