fredag 3 november 2017

Bästa egyptiska falafel! – (Best Egyptian Falafel)





English Translation
Den 31 oktober  var det dags att gravsätta min svåger Elon Ahlbäck i Uppsala.Det råkade också vara min födelsedag. Min systerdotter Shirin föreslog att vi skulle fika eller äta en lätt lunch ute. Men då vi var nio personer föreslog jag istället att jag skulle laga en lätt lunch.  Det gäller att passa på och fira på något sätt varje gång vi träffas. Shirin blev glad och accepterade mitt erbjudande. Vi hade en kort och fin ceremoni vid gravsättningen varefter vi åkte till Shirin och hennes familj för att inta lunch, det blev en tre rätters härlig lunch.

Soupe Jo (eller ashe jo)
Två sorters falafel
Tabbouleh
Ostbricka med membrillo
Kaffe och tårta.

Har tidigare bloggat om kött falafel – nu blev jag inspirerad av ett vegetariskt recept som jag hittade i The Guardian om egyptisk falafel. Fick modifiera receptet under tillverkningen – massan var för blöt helt enkelt – fick klämma ut lite vätska och panera det för att det skulle fungera i oljan! Denna falafel är något ”besvärligare” att forma och steka än vanliga eftersom det saknar bindnings medel i form av ägg till exempel. Men det går med lite fingerfärdighet. Inför det hade jag också införskaffat falafel formare – som ni kommer att se i filmen – det blev bra när jag formade det men just den här sortens falafel måste formas för hand. Jag fick göra om det vid stekning, men formandet var inte förgäves; fördelen med att mäta det med falafel formare är att de blir lika stora. Har du inte en falafel formare kan du med fördel använda matskedar, viktigast är att de blir lika stora.

Det är ju en smaksak men jag föredrar varma falafel. Det går utmärkt att göra den här egyptiska falafeln i god tid och värma det i ugnen före servering.

Ingredienser
375 gram torkade bondbönor täcks med kallt vatten över natten.
3 vitlöksklyftor (pressas)
170 gram purjolök (hackas väl)
100 gram vårlökar (hackas väl)
1 msk vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1,5 tsk malen kummin
1 krm Cayenne peppar
2 - 3 msk hackade koriander
2 – 3 msk hackade persilja
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
Ströbröd blandad med sesamfrön för paneringen
Vegetabilisk olja för stekningen

Lägg torkade bondbönorna i kallt vatten över natten.

Dagen efter:
  1. Tvätta och hacka alla grönsaker väl. 
  2. Sila bort vattnet som bondbönorna har förvällts i. Lägg bönorna i en matberedare och kör några varv, lägg nu i allt annat med undantag av ströbröd och sesamfrön och kör till en kornig massa. Låt vila i kylen i 30 minuter. 
  3. Ta ut massan från kylen och forma en bit (som en hel valnöt ungefär), kläm ut lite vätska från den – panera försiktigt i ströbröd och sesam. Hetta upp olja i en kastrull och stek falafel till dess att det har fått fin färg på alla sidor. Du får vända på det efter ca 1 minut. 
Serveringtips för falafel:
  • Falafel serveras oftast i mjukt bröd t ex lavash, pitabröd eller liknande.
  • Fyll brödet med tomater, gurka, salladsblad och falafel, välj gärna någon av följande såser till.
  • Blanda yoghurt, dijonsenap och pressad vitlök, smaksätt med lite pressad citron eller servera citronen på sidan om.
  • Hacka inlagda majrovor, pressa vitlök och blanda det med naturell yoghurt.

  • Naturell yoghurt smaksatt med hackad mynta, salt, peppar, citron och pressad vitlök.


Tabbouleh är också gott att ha till. Kommer att blogga om det snart. 

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar