fredag 12 januari 2018

Att förkoka linser - how to pre-boil lenses



English translation

Att laga persiskt mat kräver tid oftast, men det går att förbereda det i god tid genom att man t ex kokar linser i förväg och har det i frysen för att använda det när ett recept påkallar det. Det finns några saker som jag alltid har i frysen: gula linser och kikärter. Jag paketerar det i 120 gram vacumförpackade påsar innan jag lägger det i frysen, det är otroligt behändigt!
Här får du recept på gula linser, men du kan använda samma method för andra bönor eller kikärter osv. Det enda som man behöver tänka på är att inte koka det för mycket. på Kikärterna brukar jag koka längre än t ex linserna eftersom jag vill kunna ta ut det från frysen och fixa hummus lite snabbt ibland. Tina up kikärterna går väldigt fort. Jag stoppasr den vakumförpackade påsen i varmt vatten och det tinar upp på 10 - 15 minuter. Har du morötter eller purjolök hemma är det bara att lägga i det också.
Vill du ha mer smak på linserna är det fritt fram att hälla i lite fond också. Jag tar alltid lite linser, eller bönor i salladen här hemma, och ibland blandar jag bara bönor av olika slag och lite lök med lite dressing över, otroligt gott och mättande. 

500 gram torkade linser ger mer än 500 gram förkokta linser!

Ingredienser

Ta så mycket linser eller bönor som du behöver.
Vatten som täcker linser eller bönorna.
1 stor eller 2 medelstora lökar för 500 gram bönor eller linser
1 - 2 stycken lagerblad
1 msk salt för 500 gram bönor
Några kryddpepparkorn som du stoppar i en tesil.
Timjan är gott till bönor - ta lite torkade timjan och lägg det i tesilen också.
Har du morötter eller purjolök hemma är det bara att lägga i det också. 


  1. Skölj linserna 7 gånger. Blötlägg sedan det i vatten med en matsked salt.
  2. Skala och dela löken i 8 delar, lägg det sedan i en rymlig kastrull.
  3. Lägg i lagerbladen.
  4. Lägg timjan, pepparkornen i en tesil och lägg det i kastrullen
  5. Häll över linserna med blöttläggningsvattnet i kastrullen.
  6. När det börjar koka är det bra om du kan skumma av det.
  7. Koka det ca 15 - 20 minuter (längre tid beroende på vilka linser eller bönor du kokar)
  8. Sila det och ta bort lök, lagerblad och tesilen med kryddor i.
  9. Låt allt kallna innan du förpackar det.
Otroligt behändigt att ha tillhands.
Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar