onsdag 7 mars 2018

När man köper grisen i säcken! - When you buy the pig in a poke!



English translation


I början av februari skulle vi ha en familjesammankomst och de ville ha persiska kofteh eller köttbullar. Som jag beskriver i receptet får inte köttet innehålla för mycket fett. Oftast när jag ska laga rätten brukar jag köpa en eller flera bitar kött som jag sedan rensar från all fett innan jag maler det. 

Hade vägarna förbi Willys i Älvsjö och de hade kalvytterfilé, köpte 3 paket som vägde 2 kilo och 444 gram, det var svårt att avgöra hur köttet var eftersom det var paketerat på ett sådant sätt att man inte kunde se det, med andra ord – man köper grisen i säcken! Men, på paketet stod: ”garanterat mört och magert”!  Väl hemma började jag skrida till verket och putsa köttet. Det visade sig emellertid att mer än 1/3 av köttet bestod av fett! Blev riktigt arg! Ringde Willys i Älvsjö och berättade om det. De bad mig komma in när jag hade vägarna förbi för att få ersättning. Jag skulle inte behöva returnera köttet eftersom jag var tvungen att laga maten till festen i vilket fall och dessutom har jag inte vägarna förbi Willys i Älvsjö så ofta eftersom det ligger 7 mil ifrån mitt hem.

Någon vecka senare dyker jag upp på Willys och går direkt till kundtjänsten. De ville ha kvitto, det hade jag inte, jag visade bilder från köttet, de kunde till slut hitta mitt inköp i  systemet eftersom jag har Willys kort. Köttet kostade 499 kronor. Jag trodde att de skulle ersätta mig för den delen som var fett! Döm av min förvåning när jag får 998 kronor! Nej – det måste ha blivit fel säger jag – det kostade 499 kronor. Då får jag veta att det är deras policy att man får dubbelt upp när man inte är nöjd! Det kallar jag för SERVICE!

Det är självklart att jag kommer fortsatt handla där när jag har vägarna förbi! Men har bestämt mig att köpa kött från affärer där jag kan se hela köttbiten, med andra ord var det sista gången jag köpte grisen i säcken!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar