tisdag 11 september 2018

Lime cheesecake




English translation 


Min svåger fyllde år och jag hade lovat att baka tårtor. Eftersom vi var många gjorde jag två tårtor och två cheesecake. Den mest populära blev just min limecheesecake.
Lätt att göra, botten består av digestivekex, vit choklad och smör, behöver inte lagas i ugn heller. Jag ökar alltid på pressad lime och rivet skal av lime eftersom jag gillar när det är syrligt och sött. Man kan om man vill blanda i lite matchapulver (finns på apoteket) för att även få lite färg på fyllningen, jag använder mig inte av det utan gillar det som det är men du har den möjligheten.
Har lagat kakan några gånger och funnit att det enklaste är att riva chokladen innan man smälter det, det går också bra att hacka men då tar det lite längre tid att smälta det.
Garneringen är ju självklart en personlig fråga, jag garnerar det med smält vit och mörk choklad, använder gulpulver och lite torkat limeskal eller välhackade pistaschnötter, men har du bråttom kan du strö över frystorkade hallon bara eller någon typ av strössel. Låt din kreativitet flöda
😊

Botten:
100 gram smör
75 gram vit choklad
150 gram digestivekex


Fyllning:
3 st             gelatinblad
1 dl             Vispgrädde
300 g          färskost naturell (Philadelphia ost fungerar utmärkt)
100 g          gräddfil
1 burk         kondenserad mjölk sötad (397 g)
3 tsk           rivet skal av lime (3 – 4 lime)
0,75 dl        Pressad juice från lime

Garnering:
50 g            vit choklad
50 g            Mörk choklad
4 msk         kokosolja
2 msk         hallon frystorkade
1 msk         Riven limeskal eller hackade pistaschnötter
1 krm          Guldpulver

Gör så här:
  1. Smält smöret. 
  2. Riv 75 gram vit choklad på det grövsta sidan av rivjärnet och rör ner det i smöret. 
  3. Smula sönder kexen, det gör inget om det inte är finfördelad.
  4. Blanda ner chokladsmöret i kaksmulorna. 
  5. Tryck ut smulorna i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. 
  6. Ställ det i kylen för att stelna.
  7. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. 
  8. Vispa färskost, gräddfil och kondenserad mjölk.
  9. Skölj av limen, torka av och riv sedan det yttersta skalet, 3 tsk. 
  10. Pressa ut 3/4 dl saft.
  11. Blanda färskoströran med limeskal och saft.
  12. Värm grädden i en kastrull. 
  13. Ta upp gelatinbladen och smält dem i grädden. 
  14. Låt svalna något.
  15. Rör ner grädden med ostblandningen och blanda väl. Häll smeten i formen. Förvara i kylen – tar ca 4 timmar att stelna.


Garnering:
  1. Hacka eller riv chokladen.
  2. Smält 2 msk kokosnötolja och tillsätt den vita chokladen, blanda tills chokladen smälter helt.
  3. Gör samma sak med mörk choklad.
  4. Häll chokladen i separata garneringspåsar och låt svalna till rumstemperatur.
  5. Ta bort kakan från kylskåpet, dekorera med vit och mörk choklad.
  6. Häll över frystorkade hallon, limezest, guldpulver, låt stelna innan servering.
  7. Låt kreativiteten flöda när du dekorerar!

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar