torsdag 1 november 2018

Bästa hash browns - (Best Hash Browns)





English translation and video

Jag minns än idag när jag besökte min bror i USA för första gången i början av 70-talet. Han fixade söndagsfrukost med hash browns vars smak jag minns som om det var igår. Sedan dess har jag experimenterat glatt med att få den perfekta hash browns. Nu äntligen har jag funnit perfekta receptet, hur enkelt som helst egentligen, så krispigt och gott, kombinerad med krispiga bacon och pocherat egg är det hela oslagbar frukost en söndagsmorgon. Tilläggas bör: det finns belägg för att hash browns serverades på finare hotell i slutet av 1800-talet i USA närmare bestämt New York. Man kan laga det med rå potatis eller redan kokt potatis som man river. Jag föredrar att göra det på rå potatis eftersom jag anser att man uppnår mer knaprighet.  

Ingredienser:
Räkna med en mellanstor potatis per person
Salt, peppar, timjan eller vad du nu föredrar för kryddor
Smör för stekning

Metod:
  1. Skala och riv potatisen på den grövsta sidan av rivjärnet. Lägg det på en kökshandduk eller hushållspapper och ”klappa” det så torrt som möjligt.
  2. Häll det i en skål och krydda med salt, peppar. Timjan eller kryddor som du föredrar.
  3. Värm en panna med smör eller olja. Häll över den kryddade rivna potatisen i pannan och forma det så tunt som möjligt.
  4. Stek det på hög värme någon minut. Vänd den.
  5. Sätt på ett lock och låt det puttra på mellanvärme någon minut. 
  6. Ta bort locket, och stek det till dess du får en knaprig yta.
Servera med knaperstekt bacon och pocherat ägg.
Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar