lördag 27 oktober 2018

Godaste köttfärspajen - Best Minced meat Pie


Bortsett ifrån soppor av olika slag gillar jag att fixa pajer till lunch eller middag under hösten. Igår fick jag utlopp för min kreativitet och lagade världens godaste köttfärspaj med inslag från det persiska köket. 
När vi är många gör jag helt enkelt en stor paj – men när det är bara min man och jag lagar jag flera mindre pajer - vi äter det som vi orkar, resten fryses in.
Har du ett bra recept på pajbotten kan du använda det. Jag gör en enkel klassisk pajdeg sedan fyller jag det med det jag har hemma i stort sätt.
Receptet ger en stor paj eller 6 små pajer. Den stora pajen kan du med fördel laga i en springer form eller större pajform.


Degen:
4,5 dl vetemjöl
185 gram smör
3 msk kallt vatten

Fyllning:
1 gul lök
500 gram köttfärs eller kalkonfärs
4 st stora champinjoner
150 gram kantareller
2 paprikor antingen gul, röd eller grön. Jag halverade en av varje
4 vitlöksklyftor
2 msk chilisås
1 dl vatten
2 dl creme fraiche (chili och paprika)
1 msk koncentrerad fond (tag det du har hemma)
1 – 2 tsk pressad citron
Några droppar Worcestershire sauce (kan uteslutas)

Kryddorna:
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
1,5 tsk mejram
2 tsk paprika
1 krm kanel
1 tsk gurkmeja
1 – 2 tsk pulveriserad torkade lime (Garde limo)

Garnering:
Tunna skivor av tomater
Riven ost (jag valde cheddarost – det måste vara en ganska smakrik ost)

Äggstanning:
2 ägg
2 dl mjölk



Metod:
  1. Blanda ihop degen i en mixer till dess att det blir en deg och släpper mixern.
  2. Låt den vila i kylen minst en timme.
  3. Under tiden kan du göra fyllningen. Börja med att skala och hacka löken, gör iordning vitlöken och hacka det fint, eller pressa det om du föredrar det. 
  4. Rensa paprikorna och skär det i mindre bitar.
  5. Skala av champinjonerna och skär det i mindre bitar. Hacka kantarellerna grovt.
  6. Blanda kryddorna.
  7. Stek löken i ca 7 minuter, lägg till vitlöken, paprikorna, champinjonerna och kantarellerna. Krydda med hälften av kryddblandningen. Låt allt stekas en kort stund. Lägg allt i en rymlig kastrull.
  8. Stek nu köttet i samma stekpanna, Krydda köttet med resten av kryddblandningen och rör om. Lägg även köttet i kastrullen tillsammans med grönsaksblandningen.
  9. Häll över chili, crèmefraiche, koncentrerad fond och vatten. Smaka av och korrigera kryddningen så att det passar dig.
  10. Låt allt puttra en kort stund. Lägg det åt sidan.
  11. Ta ut pajdegen, dela det i 6 delar (om du ska göra mindre pajer). Kavla ut mellan plastfolie och placera i individuella små pajformer.
  12. Sätt foliepapper runtom kanterna, nagga pajskalet och förgrädda i 200 graders ugnsvärme i 10 minuter. Låt svalna något så att det är lätthanterligt.
  13. Fyll pajerna med köttfyllningen, Skär tunna tomatskivor och lägg på pajerna.
  14. Blanda äggstanningen och häll över pajerna. 
  15. Ta så mycket rivenost som du gillar ovanpå pajerna och grädda i 200 grader i 20 – 25 minuter.

Avnjut med en sallad. Här valde jag Sallad Shirazi. Sååå gott!
Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar