tisdag 5 mars 2019

Krispiga knäcke! Crispy crackers!


English translation and video


När jag besökte min systerdotter i Getryggen, bakade hennes svärmor (Ulla) krispiga knäcke och det blev genast en hit! Väl hemma bakade jag dessa och min svärdotter blev stormförtjust. I oktober hade jag besök från mina släktingar från USA och GB, de blev väldigt förtjusta i brödet också. När vi själva var i USA (jan/feb) i år gjorde jag färdiga paket med ingredienser med undantag av vätskan och gav det till mina syskonbarn med beskrivningen. Mäkta populärt!
 Har nu utvecklat receptet med kryddor och annat. Nedan får du grundreceptet och även mina egna tillägg, otroligt lätt att göra. Jag ska ha med mig ett gäng i helgen när vi besöker goda vänner, har valt att göra runda som kräver lite mer tid och möda. Men du får även tips på hur du kan förenkla det hela i videon. När du väl har bakat det en gång kommer du precis som jag våga dig på andra smaker! Nästa gång blir det torkad persilja och soltorkade tomater.



Grundrecept enligt Ulla
200 gram solrosfrön
2 dl linfrö
2 dl sesamfrön
2,25 dl kli
2 msk fiberhusk
2 tsk salt
5 – 6 dl vatten

Mitt recept
200 gram solrosfrön
2 dl linfrö
2 dl sesam
2,25 dl kruskali
2 msk fiberhusk
2 tsk salt
2 dl tahini
4 dl vatten
1 dl lökpulver
2 dl torkad dill


Metod: 
  1. Värm ugnen till 160 grader Celsius.
  2. Blanda allt i en skål och rör om ordentligt antingen med händerna eller en slev. Låt stå ca 20 minuter.
  3. Du behöver 2 stora ugnsplåtar.
  4. Lägg ett bakplåtspapper på köksbänken.
  5. Lägg hälften av smeten på bakplåtspappret.
  6. Slät ut det grovt med händerna.
  7. Lägg på plastfolie som är lika stor som bakplåtspappret,
  8. Kavla ut smeten tunt.
  9. Skär i önskade skivor.
  10. Baka i ugn 30 minuter, byt plats på plåten efter 30 minuter och låt det hela bakas ytterligare 30 minuter.
Man måste inte skära det i förväg egentligen men jag vill gärna ha jämna och fina bitar. I Getryggen bryter man bara av ….det funkar!

Tack Ulla och Shirin för att ni delade med er av receptet.
Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar