måndag 11 mars 2019

Engelska muffins! English Muffins



English translation


När vi är i USA och det inte finns hembakat bröd är bästa alternativet engelska muffins. Vi är verkligen bortskämda i Sverige när det gäller utbud av gott bröd, det är inte riktigt fallet i USA generellt. Man behöver inte heller ha ugn när man bakar dessa bröd. Nedanstående sats räcker till 6 muffins, beroende på hur stora du gör dessa. Den form som jag skär ut muffins med är 8 cm i diameter. Använder du större form får du färre muffins.
När jag kom hem från Kalifornien i februari bestämde jag mig för att baka engelska muffins Jag bokstavligen älskar engelska muffins till frukost!
I vanlig ordning gjorde jag ganska stor undersökning när det gäller recept – det som föll mig på läppen var ett recept från BBC. BBC utgår ifrån att alla kan knepen med att baka 😊.
Du kan egentligen blanda allt i en skål med undantag av vätskan. Mät tempen på vätskan, det ska vara 37 grader.

 Ingredienser för 6 st

300 gram mjöl
15 gram (1,5 msk) socker
6 gram salt (0,5 msk)
6 gram jäst
15 gram mjukt smör
1 mellanstort ägg
1,7 dl mjölk
15 gram mannagryn
Olja för att smörja skålen (Jag mjölar det lätt istället)

Metod:
  1. Mät upp alla ingredienser.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en skål (mjöl, socker, salt). 
  3. Smält smöret och blanda i mjölken. Vätskan ska vara 37 grader. 
  4. När vätskan har uppnått 37 grader, blandar du i jästen och rör om till dess att jästen har löst sig. 
  5. Blanda nu i ägg och mjölk och jäst blandningen i skålen och rör om med en slev.
  6. Häll degen på bakbordet och knåda för hand ca 10 minuter till dess du får en smidig deg. Det får inte vara klibbig. Täck och låt det jäsa på dragfri plats ca en timme eller till dess att degen har blivit dubbel så stor.
  7. Ta ut en stor ugnsplåt, lägg på bakpapper. Strö över mannagryn.
  8. Ta upp degen på bakbordet, kavla ut det (2,5 cm tjock) och ta ut rondeller med en kakform.
  9. Lägg brödet i ugnsformen och strö över mannagryn. Täck och låt efterjäsa ca 30 minuter.
  10. Förvärm en tung stekpanna (helst järnstekpanna) på kokplattan till mycket låg värme. (jag har även i lite smör), grilla sedan muffinsen ca 5–6 minuter, vänd sedan och grilla i ytterligare 5-6 minuter på andra sidan.

Min platta har 9 grader och jag använder mig av 3:an för 10 - 12 minuter för varje sida.

Frys in så har du nybakat varje morgon!
Jag skär muffinsen i mitten och packar in dessa individuellt i plastfolie innan jag lägger det i frysen. Värmer det i ugnen sedan när jag behöver det ca 5 minuter (150 grader Celsius eller 302 grader Fahrenheit). Eller så kan du även rosta brödet, det är verkligen en smaksak.




Noshe Jan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar