fredag 22 mars 2019

Pressgurka - Pressed Cucumber




English translation and video

Det går inte att klara sig utan pressgurka! Min svärmor Bojan Holvander brukade alltid ha pressgurka till köttbullar eller annat gott som serverades på söndagar. Jag bad om hennes recept och hon sa: det är väldigt lätt – du behöver bara komma ihåg en gurka och sedan är det en del ättika (12%) 2 delar socker och 3 delar vatten. Före serveringen kan du välja mellan hackad persilja eller hackad dill. Har du många gäster är det bara att öka antal gurkor och dubbla lagreceptet. Jag älskar dessa ”gamla” recept som man ärver! Salig vara hennes minne, tänker alltid på min svärmor när jag lagar detta.

Tips: använd samma lag och lägg i halvmånar av rödlök! Otroligt gott till i stort sett vad som helst!

Ingredienser:
En gurka
1/2 dl ättika (12%)
1 dl socker
1,5 dl vatten
1 tsk (ca) salt
Hackad dill eller persilja som du lägger till före serveringen. Mängden bestämmer du själv.

Metod:
  1. Tvätta och skiva gurkan tunt, jag använder osthyveln, har du mandolin kan du använda det.
  2. Salta gurkan och rör om. Sätt en tallrik ovanpå och sätt något tungt över. Jag använder min otroligt tunga massiva mässingsmortel. Tyngden ska vara ca 2 kilo, ja- det heter ju pressgurka 😊.
  3. Låt det stå ca 30 – 60 minuter.
  4. Under tiden kokar du ett lag av ättika, socker och vatten, koka upp och rör om till dess sockret har löst sig. Kyl ner laget.
  5. Ta upp gurkskivorna och gör dig av med vätskan som har bildats.
  6. Lägg gurkskivorna i laget och förvara kallt. 

Jag brukar alltid göra det kvällen innan, men några timmar duger gott! 
Hacka dill eller persilja och blanda i före serveringen.


Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar