söndag 2 april 2017

Torshi (Persisk inläggning) - (Persian pickles)






English translation 

När man dukar upp för en måltid i Iran finns det alltid en stor variation av inläggningar. De är ofta gjorda av grönsaker eller frukt samt kryddor. Eftersom jag var kinkig med maten åt inte jag torshi när jag var liten, men väl borta hemifrån mindes jag doften av torshi och började helt plötsligt längta efter det. Läste många recept men kom aldrig igång med att göra inläggningar riktigt. När min mor och far var på besök bad jag mamma om recept. Vi började med vitlöksinläggning. Det är superenkelt och otroligt gott. Det sägs att sju års inlagd vitlök är rena medicinen och botar det mesta. Mamma gjorde andra inläggningar till mig som jag hade flera år. När min äldsta syster kom till Sverige bad jag henne lära mig göra inläggningar. Det här receptet är resultatet av samarbete kring inläggningen som är otroligt gott och kan förvaras länge.
Viktiga ingredienser är bland annat apelsinskal. När vi äter apelsiner eller gör apelsinjuice brukar jag slänga allt i en kastrull och koka det 10 - 20 minuter. Sedan tar jag bort det från spisen och låter det svalna något. Nu är det otroligt enkelt att ta bort det vita från skalet. Ju tunnare desto bättre. Dessa torkas sedan och hälls på burkar. Det finns många användningsområden för färsk respektive torkade apelsinskal i det persiska köket.
För att lyckas med inläggningar eller torshi som det heter på persiska gäller det att använda sig av färska grönsaker som är tvättade och torkade.

Det får inte finnas spår av vatten på grönsakerna eller örterna, detta för att kunna förvara inläggningen länge.  

Ger ca 1liter
100 gram rensade apelsinskal
350 gram auberginer skalade och skurna i stora bitar
200 gram skalade morötter
200 gram selleri
35 – 40 gram färsk dragon (eller 1 msk torkade)
35 – 40 gram färsk mynta (eller 1 msk torkade)
30 gram salt
10 gram svart- eller vitpeppar
35 gram gurkmeja
10 gram Angelica (Golpar) finns i invandrarbutiker.
30 gram Vallmofrön
1 dl malen kanel
30 gram färsk basilika eller 1 matsked torkade
1 liter vitvinsvinäger av god kvalité. Jag använder mig av italiensk vinäger som heter Aceto di Vino Bianco av märket Monini.

  1. Skala auberginerna och skär dessa i stora bitar. Ju större bitar desto längre koktid. Lägg allt i en rymlig kastrull och häll över vitvinsvinäger så att det täcker auberginerna. Låt det koka på svag värme till dess att det har mjuknat och du kan mosa det med en träsked. Tar ca 20 – 30 minuter. (se bild nedan)
  2. Rensa och hacka örterna fint om du använder dig av färska örter. 
  3. Skala morötterna och kör det sedan i matberedare tillsammans med apelsinskalen lägg i färska örterna mot slutet. Använder du torkade örter kan du hoppa över det här steget. Häll upp i stor skål. 
  4. Tillsätt nu alla kryddor och örter. 
  5. När auberginerna är klara mosar du det lätt med en träsked och häller över resten av ingredienserna. Rör om ordentligt. Låt svalna och häll på glasburkar som är diskade och torkade. Nu häller du på något mer vinäger så att allt är täckt. Du får sedan låta inläggningen "mogna" någon/några veckor. Kolla det av och till och häll på mer vinäger vid behov. Grönsakerna suger åt sig mer vinäger med tiden. När du har öppnat burken kan du förvara det svalt.
Noshe Jan! 
From left: Cut the eggplants - Peel the carrots and place it in a food processor together with the orange peel. - third from left shows when the eggplants are done. Mix everything and add more vinegar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar