fredag 20 april 2018

Högrevstek i slow cooker - My chuck steak in slow cooker



Nu har jag blivit med slow-cooker!  Det är kul att skaffa nya, roliga saker till köket. Hade inte tänkt att köpa slow-cooker men hittade ett på nätet för ett bra pris och rätt storlek, då kunde jag inte låta bli.
Råkade ha högrev hemma, och då var saken avgjord, det skulle bli en högrevsstek.
Steken serveras med vanlig kokt potatis, en underbar vinsås och kanske lingonsylt för den inbitne lingonsyltälskaren.

Räcker till 4 portioner


Steken:  1 tsk salt
1 purjolök 1,3 kg högrev
1 gul lök 1 st köttfond
3 vitlöksklyftor  4 dl rött vin
3 – 4 stjälkselleri
1 fänkål
Såsen:
2 morötter Buljongen från steken i slow cooker
1 palsternacka 3 msk mjöl
några stjälkar salvia 2 dl rött vin
1 tsk rosmarin salt, peppar, koncentrerad fond
1/2 tsk svart peppar grädde
1 tsk vitlökspulver lingonsylt

  1. Tvätta och torka av köttet, jag låter köttet ligga i vatten ca 15-20 minuter. Efteråt torkar jag köttet ordentligt innan jag gnider in det med salt, peppar, vitlökspulver och rosmarin.
  2. Slå på din slow cooker så att den blir varm.
  3. Stek löken och lägg i steken och stek så att det karameliserats på ytan. 
  4. Lägg löken i botten på din slow cooker – sedan steken. Lägg nu till alla andra ingredienser, tillsätt vitlöken, koncentrerad fond och häll på vinet och sätt på locket. 
  5. Jag ställde min slow cooker på låg värme vilket innebar att min gryta blev klar efter 8 timmar, den jobbade medans jag sov 😊
  6. Ta ut steken, sila bort grönsakerna och behåll buljongen. Kyl ner buljongen i kylskåpet – efter ca 30 minuter - 1 timme har all fett stelnat på ytan och du kan ta bort det med en sked. Jag silade buljongen ytterligare en gång innan jag började med såsen.  
  7. Häll buljongen i en kastrull och värm upp det.
  8. Blanda redningen och håll i det i kastrullen med buljongen.
  9. Smaka av – tillsätt salt, peppar, lite lingonsylt och eventuellt lite grädde och rött vin.

Servera med kokt potatis och kanske lite lingonsylt på sidan om.
Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar