tisdag 28 mars 2017

Sabzi Polo Ba Mahi (Örtris med Fisk)




English translation

Vad äter man när det är Norooz (Persiska Nyåret)? Jag har bloggat om det persiska nyåret tidigare, men nu vill jag berätta om dagens typiska meny. Menyn består av välsmakande örtris med vit fisk som symbol för överflöd. Det är en enkel och en utmärkt kombination.

4 Portioner

2 1/2 dl Basmatiris
2 1/2 dl väl hackad persilja
1 1/2 dl väl hackad gräslök
1 dl torkad dill (eller 2 1/2 dl väl hackad färsk dill)
1/2 – 1 dl väl hackad koriander
1/2 tsk Saffran plus 3 msk varmt vatten
5–6 klyftor vitlök
1 st. varmrökt Sik (650 gram)
2 st. potatisar
1–2 små stjälktomater
Salt
Margarin

Dekoration
Vårlökar
Lime
Citron
Eventuell örter, persilja, basilka.

Till servering:
Yoghurt

Gör så här:
  1. Blanda saffran med varmt vatten och rör till dess att det har löst sig. Sätt det åt sidan. 
  2. Skala potatisarna och skär det i tunna skivor – sätt det åt sidan.
  3. Blanda alla örter i en skål och lägg det åt sidan.
  4. Klyfta vitlöken och skär det på längden, sätt det åt sidan. 
  5. Tvätta riset 7 gånger i kallt vatten. Det är önskvärt men ej nödvändigt att blötlägga riset 1–2 timmar innan. Om du blötlägger behöver du ta med 1 – 2 msk salt.
  6. Ta en stor kastrull, fyll det med ca 2 liter med vatten samt 1 – 2 msk salt. När vattnet börjar koka häller du i riset utan blötläggningsvattnet. Låt det koka livligt i ca 5 minuter (detta får man pröva sig fram beroende på risets kvalité).  När bubblorna kommer från mitten av kastrullen (se bild) kan du köra fingertestet: ta ett riskorn, blås så att du kyler riskornet, sätt det på ditt pekfinger och dra sedan med tummen, delar riset sig i tre delar är det dags att sila riset.
  7. Sila riset.
  8. Sätt tillbaka kastrullen på spisen, sänk värmen till medeltemperatur. Häll i 2 matskedar med flyttande Becel och lika mycket vatten. 
  9. Häll också i ca 1 msk med saffransvatten. 
  10. Låt vätskan puttra några sekunder. Ta av kastrullen och lägg nu i potatisarna i botten och runt om kastrullen. 
  11. Häll nu i några ”skop” ris. Varva med lite örter och vitlök, fortsätt så till dess du har gjort dig av med allt ris och örter. Avsluta med ris och flytande becel. Spar två vitlöksklyftor till fisken.
  12. Ta en kökshandduk, vik det dubbelt, sätt det över kastrullen, sätt på locket. Min spis har 9 grader – till att börja med använder jag mig av 9 – till dess att riset är klart för att sila. Sedan sänker jag det till 4 när jag är klar med att varva ris och örter. När jag sätter tillbaka kastrullen på spisen igen är det 4 som jag använder för ca 5 minuter. Sedan sänker jag det till 2 för ca 40 minuter. När allt annat är klart ökar jag värmen till 5 eller 6 för ca 3 minuter. Det fungerar bra för mig. 
  13. Sätt på ugnen 150 graders varmluftsugn (eller 175 grader i vanlig ugn). 
  14. Nu kan du ta fisken och lägga det på ett ugnssäkert fat – lägg i 2 vitlöksklyftor. Det tar ca 20 – 25 minuter att få fisken genomvarm. Sista kvarten kan du sätta in stjälktomaterna.
När allt är klart – lägger du upp riset på ett fat, blandar med örterna, ta en eller två ”skopor” med ris i en djup tallrik och häll över resterande saffransvattnet på riset blanda väl och häll över stora fatet med ris. Sätt potatisarna runt om riset.
Ta ut fisken, dekorera med färdigskurna lime, vårlökar, citron. Har du färska örter kvar kan du ta med persilja eller basilika. (En smaksak)
Servera gärna grekisk eller turkisk yoghurt till.
 
Noshe Jan!









 

 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar