lördag 22 april 2017

Adviehe Khoresht (Smaksättare för olika Persiska grytor) - (Flavoring agent for different kinds of Persian stews))




Jag köper kryddor var än vi är. Vid ett tillfälle hade jag besök av en väninna vars man ägde en restaurang – när hon såg mitt kryddskåp blev hon verkligen förvånad och sa: ”Du har mer kryddor än restaurangen”. Det kan nog stämma. Av och till experimenterar jag med dessa kryddor. Hittade ett otroligt bra recept för att smaksätta grytor i en kokbok från USA ”New Food of Life” skriven av Najmieh Batmanglij. Jag har provat det och tycker att det är så pass bra att jag inte behöver lägga till eller dra ifrån något. Det kräver dock att man har allt hemma 😊 Det mesta går att få tag på i välsorterade invandrarbutiker eller så kan man beställa via nätet.


Detta ger 3/4 dl färdig krydda
2 msk rosenblad
2 msk kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk nymalen svartpeppar
1 tsk malen angelika (gol-par)
1 tsk malen muskot
1 tsk malen kummin
1/2 tsk malen korianderfrön
1 tsk torkade lime (persisk Limu-omani)
Blanda allt i en liten mixer, häll på burkar. Klar att användas.


Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar