fredag 7 april 2017

Dampokhtak (Ris med torkade gula bondböner) (Rice with yellow broad beans)




Så otroligt gott trots enkelheten!
So incredibly good despite the simplicity!
English translation 

Igår kände jag mig lite krasslig och behövde tröstmat som inte var så krångligt att laga. Då kom jag på en maträtt som jag har ätit någon gång hos min syster men aldrig lagat det själv. Jag hade allt hemma som tur var. Sagt och gjort. Detta är vardagsmat men en del gillar det så mycket att de tycker det är festmat. En av mina bröder ogillade det så mycket att vi fick inte ens nämna det 😊
Det är vegetarisk/vegansk och man blir verkligen mätt! English translation 


3 portioner:
1 gul lök
2 1/4 dl basmatiris
1 1/2 dl torkade gula bondböner (finns att köpa i invandrarbutiker)
1 msk gurkmeja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar (nymalen)
3 1/2 dl vatten
Olja för stekning
Några klickar smör eller flytande Becel

Valfri garnering:

Russin
Kärnfri dadlar
stekt ägg
Du kan också servera det med persiska inläggningar (torshi) och färska örter.

  1. Skölj riset sju gånger.
  2. Skala och skär löken i smala strimlor
  3. Tvätta bondbönorna och låt det ligga i vatten.
  4. Stek löken i en tjockbottnad kastrull.
  5. När löken är nästan genomskinliga tillsätter du gurkmejan och silade bondbönorna.
  6. Häll 3 1/2 dl vatten och låt det hela koka upp, Sänk värmen och låt det koka 45 minuter. 
  7. Sila riset och häll över det i kastrullen. Du kan eventuellt behöva hälla över ytterligare 1/2 dl vatten. 
  8. Låt allt koka 20 minuter på svag värme.
  9. Efter 20 minuter lägger du på några klickar smör eller flytande becel ovanpå riset. Vik en kökshandduk dubbelt och lägg över kastrullen, på med locket för att hindra ångan från att strömma ut. Låt det koka på mycket svag värme under 50 minuter.
  10. Ta av kastrullen från spisen, låt det hela vila 5 minuter innan du öppnar locket.
  11. Lägg upp på ett fatt och garnera om du väljer det alternativet. 
Det blev otroligt gott – jag njöt i fulla drag!

Noshe Jan!



From left: drain the beans och put it in the pan together with onion and turmeric.
Pour in the water and let it boil on low heat for 40-45 minutes.
After 45 minutes pour in the rice and let it boil for another 20 minutes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar