måndag 24 april 2017

Halime bademjan (Aubergineröra) - (Persian Eggplant mixture)



Underbar aptitretare och ett måste nästan när det bjuds på buffé

En underbar aptitretare i det Persiska köket är Halime bademjan. Den kan göras på många sätt men jag har lärt mig av den absolut bästa kocken nämligen min kära syster Paridokht.Rätten kan göras i god tid och man kan servera det kallt eller varmt.

När min brorsdotter skulle gifta sig i USA ville hon ha halime bademjan på buffén, jag undrar än idag om det var hon eller egentligen min bror som ville ha det. Utöver det ville hon också ha Shirinpolo en rätt som är nästan ett måste vid bröllop. Min syster lagade allt hemma hos min bror och la upp det i hotellets kök. Antalet gäster var 400 personer. Det första som tog slut på buffén var just halime bademjan!  Hotellet stod för maten och jag försäkrar att det fanns mycket god mat men alla var mest intresserade av de persiska rätterna. Mina förebilder när det gäller kokkonst är just min mamma och mina systrar som var och en på sitt sätt har sett till att jag har lärt mig att laga mat.
En del kan tycka att det är många moment i det persiska köket och det kan stämma. För oss är planering i förväg och logistik av stor betydelse när vi lagar mat. Receptet nedan har många moment kan tyckas men flera moment kan göras samtidigt. Det upptäcker du när du har lagat det en gång. Rätten kan göras helt vegetarisk/vegansk, det är bara att utesluta färsen och ersätta det med något annat eller låta bli det helt.



6 portioner

Auberginröran
3 stora auberginer (ca 500 gram)
300 gram färs av nöt, kalv eller kalkon
1 gul lök som skalas och hackas väl
2 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar
1 krm kanel
4 dl vassle (Kashk) eller crème fraiche (jag använder turkisk yoghurt ibland)

Garnering

1 stor gul lök som skalas och skärs i små bitar
200 gram färs av nöt, kalv eller kalkon
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
1 krm kanel
1 msk tomatpuré
1/2 – 1 dl vatten
2 – 3 vitlöksklyftor (pressas)
3 msk torkad mynta
30 gram valnötter som hackas grovt
1/2 dl flytande vassle (Kashk) eller lika mycket crème fraiche
1 krm saffran som löses i 1 msk med varmt vatten
Crème fraiche, kashk eller turkisk yoghurt
Olja till stekningen




Augerginröran

  1. Sätt på ugnen 225 grader.
  2. Ta en gaffel och picka auberginerna på en sida, och sätt dessa med pickade sidan uppåt i ugnen när den är riktig varm.
  3. När auberginerna har skrynklats är det dags att ta ut det (se bild)
  4. Låt svalna.
  5. Skala och hacka löken.
  6. Tillsätt köttfärsen och stek det ordentligt. Pressa i vitlöken.
  7. Tillsätt salt, peppar och kanel, smaka av och korrigera kryddningen. Sätt det åt sidan.
  8. Skär en skåra på längden och gröp ur auberginköttet ur skalet.
  9. Ta lite olja i en stekpanna, sänk värmen och ha i auberginerna som du har gröpt ur.
  10. Stek på svag värme till dess all vätska har dunstat.
  11. Tillsätt färsröran, rör om, smaka av och korrigera kryddningen. 
  12. Låt allt svalna.
  13. Tillsätt kashk (vassle) eller crème fraiche till röran.
  14. Hacka löken (för garneringen) och stek dessa nästan bruna. Sätt åt sidan.
  15. Stek köttfärsen (för garneringen), pressa i vitlöken, tillsätt alla kryddor.
  16. Tillsätt tomatpurén och rör om.
  17. Tillsätt vattnet och sänk värmen. Låt allt koka tills allt vatten har inkorporerats i färsen.
  18. Hacka nötterna och sätt det åt sidan.
  19. Ta en liten stekpanna och hetta upp 1 – 2 msk med olja och häll i torkade myntan. Rör om, tills allt har fått en djupgrön, nästan svart färg. Sätt det åt sidan.
  20. Blanda saffran med varmt vatten, rör om tills det har löst sig. Sätt det åt sidan.

Allt detta kan du göra dagen innan eller i god tid.

Innan du serverar: Lägg upp röran i ett ugnssäkert fat, dekorera med garneringen. Det är brukligt att lägga upp alla ingredienserna separat på röran. Lägg upp köttet i 4 hörn t ex och gör på samma sätt med nötter och lök, detta för att göra det möjligt för den som inte gillar t ex nötter att undvika det. Ringla över myntablandningen över röran. Rätten går utmärkt att servera kallt men om du vill ha det varmt kan du nu sätt in rätten i ugnen på svag värme. Strax före serveringen spritsar du några vackra ”klumpar” eller linjer med crème fraiche och ringlar över saffransvatten.

Servera persiskt bröd eller baguette till röran. Det är brukligt men inte nödvändigt att servera Persiskt Sabzi Khordan till! Jag har tidigare bloggat om just Sabzi Khordan, det består av färska örter (mynta, dragon, persilja, Koriander, vårlökar, rädisor mm. 


Noshe Jan! 

You can decorate it this way too. You do not need to have a lot of garnish, it is really a matter of taste, the same applies to how you chose to decorate. 


Pick the eggplants on one side och cook it in the oven (225- 250 degrees Celsius) untill it creases.

Cut the eggplant length wise and take out the eggplant meat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar