söndag 14 maj 2017

Albaloo Polo (Pilaffris med skuggmorell och nötter) - (Pilaf rice with sour cherries and nuts)


Den här maten är både färggrann och god! This dish is both colorful and good!
English translation 

Som jag har skrivit i det persiska kökets historia så blandar vi ibland både nötter och frukt i våra maträtter. Den här rätten innehåller bland annat skuggmorell som är lite surare körsbär, och även strimlade pistasch och mandel. 
Jag minns att den här rätten tillhörde en av de få rätter som jag gillade när jag växte upp. Körsbären plockades i den egna trädgården och var fri från alla gifter som idag förekommer när man odlar diverse frukter för att slippa olika trädsjukdomar. För en period hade vi också eget träd i vår svenska trädgård. Det fick dock ge plats för annat efter några år till min kära systers besvikelse!
Numera finns något liknande hos Piccard i frysdisken (förpackning om 600 gram). Vid Rimbo busstation finns flera träd som ingen plockar av!
På sommaren passar jag på att inhandla sura körsbär som kärnas ur och läggs i frysen för senare bruk.
När vi besökte min brorsdotter i Colorado (USA) för många år sedan fick hela familjen (12 personer) lust att laga Albaloo Polo. Min brorsdotter Kianett skickade ut sin make Todd för att inhandla sura körsbär, jodå – han kom hem med 5 kilo urkärnade sura körsbär! När han såg våra förvånade miner sa han: men, ni lagar ju alltid mat för en hel armé, så jag tänkte att 5 kilo skulle nog funka! Vi skrattade gott åt detta, och jag sticker inte under stol med att det finns en hel del sanning i det han sa. Den gången lagades denna rätt med hel kyckling som styckades och stektes, numera lagar jag det med kalkon eller kyckling kött som är skurna i små bitar. Ibland blandar jag det i riset och ibland lägger jag upp det på sidan om så att den som är vegetarian kan äta riset med gott samvete.

4 portioner

3 dl basmatiris
3/4 tsk saffran som blandas med några msk varmt vatten
1 1/2 tsk salt
1 gul lök som skalas, strimlas, steks och läggs upp på sidan om (kan uteslutas)
1 1/2 krm svartpeppar
1/2 dl strimlade pistaschnötter)
1/2 dl strimlade mandel
400 gram kyckling eller kalkonkött
600 gram frysta körsbär från Piccard eller samma mängd färska skuggmorell
2 – 3 msk socker
Olja


  1. Tvätta riset sju gånger och låt det ligga i blöt i ca två timmar med 2 msk salt, det är inte nödvändigt men bra om du har tid att göra det. 
  2. Ta fram alla ingredienser och mät upp kryddor.
  3. Lägg bären i en kastrull och häll över 2-3 msk med socker. Låt det sjuda på svag värme och ta av det från spisen när allt har tinat upp. Smaka av vätskan, är det för surt häller du på mer socker, undvik att röra om för mycket då bären riskerar att bli för mosade. Sila bären och spara vätskan. 
  4. Stek köttet och krydda med salt och peppar. Häll över lite av bärens vätska över köttet tillsammans med lite saffransvatten, rör runt så att allt blandas väl. Koka under lock till dess att köttet har blivit mört. Lägg åt sidan. 
  5. Skala, strimla och stek löken och lägg det åt sidan. 
  6. Koka riset enligt recept som jag har skrivit tidigare (du hittar receptet här) När du har hällt upp riset i durkslag häller du lite av bärens vätska i botten på kastrullen med lite saffransvatten och smör. Häll upp riset i kastrullen och forma det som ett berg. Lägg en kökshandduk över kastrullen och sätt locket på. När riset är klart (40 – 45 minuter) värmer du köttet.
  7. Skeda upp riset på ett fat och varva det med bär och kött samt strimlade mandel och pistaschnötter. Du kan också lägga upp köttet runtom om du önskar det. När du har ca en skopa ris kvar häller du över det sista av saffransvattnet över det och lägger upp det på toppen av serveringsfattet. 


Servera stekt lök och mast-o-khiar till rätten. (Du hittar receptet här)  

Noshe Jan! 


Top left: Measure everything, top right: defrost the cherries with some sugar.
Lower left: fry the meat - lower right: Season, pour over some of the cherry liquid and the saffron water over the meat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar