måndag 8 maj 2017

Khoreshte kadoo-halvai (Persiskt gryta med butternut pumpa) (Persian stew with butternut pumpkin)


Underbar gryta med butternutpumpa.
Wonderful stew with butternut pumpkin.
English translation


Det händer ibland att jag helt plötsligt kommer ihåg namn på vissa maträtter i det persiska köket och får lust att prova det. Sist när jag var och handlade på Mat Världen i Veddesta såg jag en liten butternut pumpa och kom att tänka på en rätt som heter Khoreshte kadu halvai. Khoresht betyder gryta och Kadu Halvai är den pumpa som de flesta använder för att gröpa ur och ha det som dekoration till Halloween. Nu fick det bli butternut pumpa som jag har använt tidigare till soppa. 
Underbar, färggrann butternutpumpa som passar bra till både gryta och soppa.
Wonderful, colorful butternut pumpkin is suitable for stew and soups.
Få ingredienser men ändå otroligt gott och mustigt.
Few ingredients but still incredibly good and succulent.

Har berättat tidigare att jag introducerades till vad som pågick i köket först vid 15 års ålder – därför kan jag de flesta matlagningstermer på svenska och engelska och har varit osäker på vad alla ingredienser heter på persiska, som tur är har jag min syster som jag kan fråga och ibland kan det bli riktigt roligt när jag ringer och ska förklara en ört eller dylikt för att få veta vad det heter på persiska. Att googla är inte alltid en lösning när det gäller persiska köket. Minns en gång när jag skulle förklara rotselleri – vi skrattade tills vi kiknade i telefonen!

Jag får ofta frågan om det finns vegansk eller vegetariska maträtter i det persiska köket. I de flesta recept kan man utesluta köttet och ändå få en underbar smak på grytan med undantag för den traditionella Abghost som kräver någon typ av kött. Utöver det är det många olika sorter av råa grönsaker eller lagade sidorätter som passar den som är vegan eller vegetarian.
Man kan om man vill ha potatis i khoreshte kadoo halvai också, men jag väljer att inte ha det av flera skäl. Dels tycker jag att när man serverar ris till kan man avstå från potatis i själva grytan och dels är det svårare att frysa in resterna om man har potatis i grytan, det avgör saken för mig.
Det jag också är förtjust i att använda i mina grytor allt som ofta är muskot, en krydda som för övrigt inte används så ofta i det persiska köket.


4 portioner
500 gram kött (nötkött, lamm, eller kalkonfilé) kan uteslutas om du vill ha en kött fri gryta).
400 gram färdigskuren butternut pumpa
1 st. gul lök som strimlas fint
1 stor morot som skärs i ringar
1 st. vitlöksklyfta som hackas fint
10 st. urkärnade katrinplommon
2 st. tomater som skalas, kärnas ur och skärs i små kuber (kan uteslutas)
2 rejäla msk tomatpuré
350 – 400 gram krossade tomater
Vatten
Olja
Flytande becel
1 pressad citron
1 msk gurkmeja
1/2 tsk kanel
1 krm malen muskot
1 msk socker (går bra med farinsocker också) ta mindre om du föredrar det.
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

  1. Skala och skär pumpan i mindre bitar (inte alltför stora)
  2. Skär köttet i mindre bitar (grytbitar)
  3. Skala och strimla löken fint.
  4. Hacka vitlöken fint
  5. Blanda alla kryddorna i en liten skål
  6. Tvätta plommonen och låt det ligga i blöt
  7. Stek pumpan i en tjockbottnad gryta med lite olja blandad med flytande becel  i 7 minuter, krydda lite  med kryddblandningen och sätt åt sidan.
  8. Stek löken till dess att det är genomskinligt, lägg till vitlöken och stek i någon minut.
  9. Tillsätt nu köttet till löken och stek till dess att köttet har fått lite färg, krydda.
  10. Tillsätt hackade tomater, krossade tomater, resten av kryddorna. Häll på vatten så att det täcker alla ingredienser. Blanda väl, låt det koka upp på hög värme, sänk värmen och täck och låt allt koka till dess att köttet har blivit mört. (50 minuter för grytbitar av nöt eller lamm, 30 minuter för kyckling eller kalkon) Kom ihåg att allt detta är beroende på hur stora bitar du har i grytan. 
  11. Tillsätt stekta pumpan, morötterna och plommonen, häll på mer vatten om nödvändigt och låt allt koka ytterligare 20 – 30 minuter (även detta är beroende på hur stora pumpa bitarna respektive morots bitarna är). 
  12. Smaka av med socker och pressad citron. Korrigera övrig kryddning.

Här hittar du recept på hur du kan koka ris.

Servera med ris och masto-khiar (en blandning av grovriven skalad gurka som man klämmer ut allt vatten ur, yoghurt, russin, gräslök, färsk mynta, dill, vitlök, valnötter (kan uteslutas), salt och peppar. 

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar