onsdag 17 maj 2017

Kokoye Gol kalam (Blomkålsfrittata) - Cauliflower frittata



Älskar frittata - varmt eller kallt spelar ingen roll, alltid lika gott ändå.
Love frittata - hot or cold does not matter, always as good anyway.
English translation 

Vanligtvis brukar jag bli anfallen av klädesplagg som vill bli befriade från affären. Denna gång blev jag anfallen av ett litet fint blomkålshuvud. Väl hemma funderade jag över vad jag skulle göra med det – en sallad kanske? Nä – det fick bli frittata. 

Det passar utmärkt som tillbehör till maten eller som förrätt eller till och med som lätt lunch. Du kan laga det i god tid. Det kan serveras kallt eller varmt. Det är märkligt men jag kan verkligen förnimma smaken när jag läser olika recept och därför blir det alltid så att jag lägger till saker och det händer också att jag drar ifrån vissa saker. Blomkålsfrittatan blev verkligen en hit. Man kan ha både valnötter och berberis i massan – idag valde jag att göra det utan. Underbar lunch!

6 stycken
400 gram färdigskuren blomkål
4 ägg
1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk bakpulver
2 msk hackad persilja
1 msk hackad färsk mynta
1 rejäl msk vetemjöl
1 stor gul lök
2 stycken vitlöksklyftor
50 gram fetaost
Vatten
Olja för stekning av lök och vitlök
Några skedar smält smör för frittata sista 30 minuterna.
20 – 30 gram grovhackade valnötter (kan uteslutas)
1/2 dl Berberis (kan uteslutas)
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Tvätta och skär blomkålen i mindre bitar. Koka det i 4 dl vatten plus 1/2 tsk salt i ca 15 minuter. Mosa det med en gaffel och sätt åt sidan för att svalna.
  3. Skala, hacka löken, stek det till dess att det har fått fin färg. Tillsätt pressad eller hackad vitlök och stek det hela en kort stund. Lägg det åt sidan för att svalna.
  4. Tvätta, torka persiljan. Hacka det väl. Gör samma sak med myntan.
  5. Vispa ihop ägg, kryddor, mosade fetaosten, valnötter, berberis, hackade persilja och slutligen myntan. Tillsätt lök, vitlök och blomkålsmoset. Vispa ordentligt så att allt blandar sig väl. 
  6. Häll lite olja i silikonform eller muffinsform för ugnen och sätt in det i ugnen 5 – 10 minuter. Ta ut formen och häll på frittatamassan. Låt det bakas i ugnen i ca 30 minuter, ta ut det, häll över 1 tsk med smör på varje och sätt tillbaka det i ugnen ytterligare 30 minuter.
  7. Ta ut och dekorera som du önskar.

Servera persiskt bröd, färska örter (sabzi-khordan), fetaost, yoghurt till.
Mät alltid upp alla saker i förväg då eliminerar du risken att glömma bort något.
Always measure all things in advance, eliminating the risk of forgetting something.

Nästa gång jag lagar den här frittatan .kommer jag att använda både valnötter och berberis, det ger frittatan lite färgklick och knaprighet.
Next time I make this frittata, I will use both walnuts and berberis, which gives the frittata some color and crispiness.

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar