torsdag 18 maj 2017

Min egen lilla aubergingratäng (My own aubergine gratdin)



Ack så gott med aubergingratäng! Oh, so good - eggplant gratin! 
 English translation 

Rätten blev till med inspiration från alla persiska kokböcker som jag läser av och till. Älskar auberginer i alla former och har alltid ett par stycken hemma. Nu var det bara en kvar och jag var hungrig, tog fram alla ingredienser som jag kunde tänka mig passa ihop och sim sala bim fick jag en liten gratäng som var otroligt gott. Jag gjorde det i en ihålig form men du kan göra det i vilken ugnsfast form som helst, öka ingredienserna bara.

1 person

1 st. aubergin
1 lök
smulade fetaost
salt
peppar
1 msk torkad mynta
1 msk torkad persilja
några tsk grädde
1 tsk gurkmeja

  1. Skala auberginen och skär det i 2 cm skivor, salta ordentligt på bägge sidor och låt det vila i durkslag med skål under så att auberginerna ”svettas” i ca 20 – 30 minuter, på så sätt går det ytterst lite olja åt att steka auberginerna.
  2. Ola auberginerna och stek det i ugnen (200 grader) till dess att de har fått fin färg. Vänd när den ena sidan har fått fin färg
  3. Skala och strimla löken
  4. Ta fram alla ingredienser och mätt upp allt
  5. Stek löken i smör utblandat med lite olja, när löken har fått fin färg tillsätter du kryddorna. Blanda väl. Lägg åt sidan.
  6. Mosa fetaosten och lägg åt sidan.
  7. Ta ut auberginerna och varva det med stekta löken och fetaosten. Översta lagret ska vara aubergin toppad med lite lök och lite fetaost.
  8. Tillsätt grädden och sätt det tillbaka i ugnen i ca 15 – 20 minuter eller till dess att det har fått fin färg.



Avnjut med färska örter (Sabzi Khordan) och persiskt bröd.

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar