torsdag 27 juli 2017

Laboo - Rödbetan och kulturella möten! Beetroot and cultural meeting!




Snacks som säljs höst och vinter på Tehrans gator! Så otroligt gott! Snacks sold in autumn and winter on the streets of Tehran! So incredibly good!

Snacks som säljs höst och vinter på Tehrans gator! Så otroligt gott

Minns ni korvgubben? De har försvunnit helt från gatubilden i Sverige. I Iran däremot finns försäljare av allt möjligt på gatorna, det jag framför allt minns från min barndom är just olika typer av ”snacks” som man kunde köpa på Tehrans gator. På sommaren kunde man köpa färskgrillade majskolvar (Balal) som doppades i saltvatten och var otroligt gott. På höst och vinter fanns det Laboo eller Rödbeta. Dessa grillades och serverades också som ”fast food”. Rödbetorna i Iran var otroligt stora och söta. Har saknat det i alla år! Men mirakel sker – i förra veckan stannade jag vid Martin Olsson för att handla några saker, hittade några stora ”rödbetor”, jag var så lycklig över att äntligen kunna prova att laga min barndoms Laboo - ”rödbeta”. Det låter kanske märkligt men jag minns än idag smaken av Laboo, trots att det var 50 år sedan som jag åt det sist! 
Väl hemma gick jag till verket. Det enda man behöver göra är att tvätta det och antingen koka eller ha folie runt och baka det i ugnen. Det tar förvisso tid att baka eller koka det då dessa betor är mycket stora i jämförelse med betor som du köper i vanliga affärer, men det är värt att vänta på vill jag lova!
Jag valde att koka rödbetorna. Det var fantastisk återförening när jag åt det! Men till min förvåning var rödbetan vit. Det smakade precis som stora rödbetorna som serverades på Tehrans gator, googlade genast och lärde mig att det finns vita betor också! Det spelar ingen roll – det var så otroligt gott! Inte blir det sämre av att ”betor” är nyttiga för kroppen. Läs mer på: 6 anledningar till varför du bör äta rödbetor

Inte vackra men så gott! Allt du behöver göra är att koka, ingenting annat! Not beautiful but so good! All you have to do is to cook it, nothing else!
Inte vackra men så gott! Allt du behöver göra är att koka, ingenting annat!
Not beautiful but so good! All you have to do is to cook it, nothing else!


Ja, våra matvanor i Sverige har förändrats sedan 70-talet. Då var den mest exotiska grönsaken paprikan – sedan kom zucchini och aubergine. Ibland när jag stod vid grönsaksdisken och valde mellan olika grönsaker kunde jag inte låta bli att iaktta andra kunder som stod och tittade på auberginer eller vattenmelon med stor förundran. 

Sedan var det en och annan gång som jag hörde lite äldre personer säga:
- tänk att de här invandrarna propsar på att ha sin mat, 
- inte nog med det, sa den andra damen: -  de får också extra bidrag att köpa mer frukt och grönsaker eftersom de är vana vid det. 
Tonen var ganska rå och man behövde inte spekulera annat än att de var både okunniga om förhållanden som rådde och spred falska eller låt oss säga ”alternativa fakta”. Ibland kunde jag inte hålla tyst och tog diskussionen med dem – men jag ändrade taktik efter ett tag och istället för att påpeka att de har fel började jag istället tala om hur de kunde använda grönsaken, och hur gott det var. De blev nyfikna och ville veta varifrån jag kom, det blev ett möte helt enkelt. Långt senare mötte jag samma damer i affären och de skyndade sig fram till mig och berättade att de hade lagat maten jag hade föreslagit och att det verkligen var gott. Ja, vad lärde jag mig av det?  Ett är säkert, man kan diskutera sig blå och tala om att folk har fel, men att det går att ändra taktik och få dem att våga gå utanför sin komfortzon och prova, då kan man mötas istället för att kivas.

Mat förenar!
Noshe Jan! 
Så här blev mina "rödbetor" som inte var röda utan vit. Smaken var densamma som jag minns från barndomen!
This was how my "beetroot" turned out, they were not red, but white. The taste, however, was the same as I remember from childhood!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar