onsdag 12 juli 2017

Persiska restauranger i Stockholm




Några små förrätter på Saaghi Grill, så gott! De bjuder på hembakat bröd till detta som är helt fantastiskt!  A few small starters at Saaghi Grill, so good! They offer homemade bread  together with it which is absolutely amazing!
Det är alltid svårt att välja en bra restaurang tycker jag. Har nu haft anledning att prova några persiska restauranger och kan rekommendera ett par av dessa. Ett ställe som jag själv återvänder till är Saaghi Grill i Solna. Maten är superb och jag älskar den personliga service som jag får där. För inte så länge sedan skulle min syster hämta mat där, jag satt kvar i bilen för att hitta parkering. Jag är inte en bra person när jag är hungrig, det ligger i släkten 😊 Jag hittade en parkering och störtade in i restaurangen och direkt till baren och utbrast: jag måste ha något att äta nu med detsamma, jag är inte en bra person när jag är hungrig. De tittade storögd på mig och erbjöd mig en underbar soppa med hembakat bröd på stört! De räddade mig verkligen, jag var vresig men de fann sig! Min syster smålog men jag är säker på att hon tyckte att det var lite ”pinsamt” men en vild lilla syster som bara störtar in. För mig personligen är renheten och den personliga servicen otroligt viktigt, visst ska maten också vara bra och det är det verkligen på Saaghi Grill.
En annan restaurang som jag har provat är Vanak, Åt lunch där med min systerdotter. Portionerna är otroligt väl tilltagna och vi fick med oss resterna som räckte till flera måltider. Beställ gärna Sefid och Siah (Vit och svart) som består av ett kycklingspett och en nöttfärskebab med ris och tillbehör, för det facila priset av 109 kronor. Jag äter gärna lunch där om jag är i krokarna.
Den tredje restaurang som jag har provat är Kabaré och restaurang Paradis som ligger otroligt vackert i Solna. Vi valde att abonnera stället för min systers minnesstund den 30 juni. Fick mycket god mat och bra service. Har aldrig varit där när de har underhållning men gör gärna det vid tillfälle. Saffran är ett annat bra matställe om man vill äta snabb lunch eller bara hämta mat. Saffran ligger i Kista Galleria (Food Court) - jag brukar hämta mat där ibland men sitter ogärna där eftersom det är mycket folk och allt ekar!
Noshe Jan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar