fredag 14 juli 2017

Rosenmarmelad (Muraba-ye Gol-e Sorkh) (Rosemarmalde)


Tänka sig att man kan laga marmelad på rosenblad! Imagine that one can make rose marmalade 
English translation 

Ibland är det rena tillfälligheter som gör att jag väljer att laga en viss rätt. Igår var det någon som skrev på Facebook och berättade om sina fina rosor i trädgården, jag kommenterade att hon kund då laga rosenmarmelad. Själv har jag inte färska rosor så jag bestämde mig för att göra rosenmarmelad på torkade rosenblad. I Iran hade vi rosenbuskar i trädgården, jag kan än idag förnimma smak och aromen från mammas rosenmarmelad! Välj gärna rosa rosor, mörkröda kan bli beska ibland. I receptet nedan kan du välja bort pistaschnötter om du som jag har nötallergiker i hushållet. Du kan köpa torkade rosenblad i välsorterade invandrarbutiker – se bara till att rensa dessa innan du använder det.

Ingredienser:
Halvt kilo färsk eller 5 dl torkade rosenblad
1 dl limejuice (det går också bra med pressad citron)
6 1/4 dl socker  
4 1/2 dl vatten
2 - 3 dl strimlade pistaschnötter (kan uteslutas)
3 msk rosenvatten (om du använder torkade rosenblad)
  1. Välj färska rosa kronblad. Klipp av de vita ändarna av kronbladet och tvätta noggrant, speciellt om de har sprutats med bekämpningsmedel.
  2. Placera de färska kronbladen i en skål och täck med kallt vatten. Låt stå i 15 minuter och sila bort vattnet sedan. Om du använder torkade rosenblad, lägg i en kastrull, täck med vatten, så fort det börjar koka tar du av och silar det i ett durkslag. Häll 1 msk pressad lime eller citron över bladen och låt det sedan vila.
  3. Blanda socker och vatten i en kastrull. Koka upp, minska värmen och låt sjuda över medelvärme i 40 minuter, eller tills sirapen har tjocknat.
  4. Häll över resten av pressade lime eller citronjuicen, rosenbladen, strimlade pistaschnötter och rosenvatten, blanda väl, täck och låt sjuda över medelvärme i ytterligare 20 – 25 minuter eller eventuellt längre till dess att du får en sirapliknande konsistens som ”fastnar” på baksidan av en sked. Ta av kastrullen från värme och låt svalna.
  5. Fyll steriliserade glasburkar med den varma massan. Förvara på en sval, mörk plats. 
  6. Noshe Jan!

Det blir ganska mörk färg på marmeladen. The colour turns quite dark. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar