måndag 14 augusti 2017

Mandelkakor utan mandel! Almond cookies without almond!



English translation 


Ville baka några kakor till fikat härhemma. Började med att kolla in några recept. Hittade ett som passade. Men i  receptet anges 5 äggulor – jaha, tänkte jag, vad ska jag göra av alla äggvitorna då?

Hittade ett annat recept för mandelkakor där man behövde 5 äggvitor. Okay, tänkte jag; – det får nog lov att bli mandelkakor också. Men jag hade inga mandlar. Hade inte lust att handla heller. Då fick det bli naturella jordnötter, men jag hade inte tillräckligt med naturella jordnötter heller. Då blandade jag i salta jordnötter. Inte heller det räckte så…jag drygade ut resterande med pekannötter. Det var riktigt spännande att se och smaka på resultatet. Det blev otroligt lyckat! Nu behöver jag döpa kakorna till något, har ni några förslag? Arbetsnamnet än så länge får bli: Pakis mandelkakor…


Ca 40 kakor

5 äggvitor
300 gram naturella jordnötter
150 gram salta jordnötter
90 gram pekannötter
1 tsk malen kardemumma
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Mät upp och kör samtliga nötter i en mixer, det behöver inte bli som mjöl men inte för grov heller. 
  3. Vispa äggvitorna skummigt. Det behöver inte bli för hård, tillsätt sockret succesivt. Slutligen blandar du i kardemumma och nöttblandningen. Vispa så att allt blandas väl.
  4. Forma små köttbullar och lägg på bakplåtspapper, platta till det något och dekorera med pistaschnötter.
  5. Bakas i ugn 10 – 15 minuter.
Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar