måndag 18 september 2017

Halwa - Saffron Brownie



English translation

När min syster Paridokht gick bort kom vänninorna över med halva. Det var verkligen omtänksamt och mycket gott. Rätten lagas till både religiösa ceremonier och begravningar men det händer att man lagar det bara för att det är gott! 
 Vid något tillfälle bad jag om receptet och fick veta att jag skulle ta ett glas mjöl, ett glas det och halvt glas x och y och lite .... Stop sa jag - vilket glas? Hur många skedar osv, till svar fick jag:  - ett vanligt glas. Var verkligen förbryllad och frustruerad över måtten. 
Läste några persiska kokböcker och där står precis samma sak. tittade på Youtube och persiska recept där - samma sak där. Förstår inte vitsen med glas när man inte vet hur stor det egentligen är. Ringde till slut till Farah Rahimshad som är otroligt duktig på att baka och den person som gjorde små brownies i ischoklad formar till begravningen. Hon började också ge mig recept med glasmått men när jag frågade ut henne gav hon mig ungefärliga mått i gram. Det fick bli experiment :)) Har nu utvecklat receptet och lagat det vid två tillfällen med lyckat resultat och vågar publicera det. En annan vännina till min syster Gitti Ameri hade också vänligheten att laga halva till begravningsmottagningen - det var därifrån jag fick idén att servera det mellan två vanliga smörgåsrån. Otroligt gott. Stort tack till både Gitti och Farah för deras generösitet att dela med sig av receptet. 

Ger ca 60 gram halva.

65 gram mjöl
25 gram smör
25 gram olja (olivolja duger gott)

Sirapen
1 dl vatten
50 gram socker
1/2 tsk saffran (malen)
1 krm malen kardemumma
1/2 dl rosenvatten.


  1. Mät upp allting. Blanda socker, vatten, kardemumma i en kastrull, när det börjar koka tillsätter du saffran och rör runt. Sätt åt sidan.
  2. Smält smöret tillsammans med oljan i en stor kastrull lägg till mjölet och blanda ordentligt, det får inte klumpa sig. Efter 5 - 10 minuter ändrar massan färd och bliir mörkare, det här skedet är kritisk - det får inte bli för bränt och inte heller underkokt!  (se instruktionsfilmen).
  3. När massan har fått en ljus nougatfärgad nyans är det dags att hälla över vatten och sockerblandningen - rör hela tid. Om det klumpar sig är det ingen fara - du kan köra det i en matberedare några minuter och släta till det. För över det till kastrullen igen.
  4. Konsistensen ska vara enligt instruktionsfilmen. Det ska bli en mjuk och len.

För över massan till serveringsfat, dekorera. Du kan också spritsa det i ischokladformar med några strimlade pistaschnötter, eller bre ett tunt lager mellan två smörgåsrån. Dela gärna smörgåsrånet efteråt i fyra. Underbart gott till te!

Noshe Jan! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar