onsdag 20 september 2017

Pirashki (Pirogi) - (Pirog)




English translation

Säger man Pirashki till en iranier så vattnas det i munnen på dem, det garanterar jag.

Under 18- och 1900 talet var det många européer över hela Iran - mest framträdande var ryssarna i norra Iran nära Kaspiska havet. Som en följd gjorde många rätter sin entré i det persiska köket. Pirashki är en av dessa rätter. Men som vanligt ändrar vi iranier det så att det passar vår smak och tycke. Pirashki var i princip bröd fylld med nötkött, potatis med viss variation. Iranier ändrade detta till en "sötsak" med söt fyllning ofta serverad som dessert.
Under hela min uppväxt i Iran dansade jag balett, till att börja med hos Madam Yelena och senare på kungliga Balettskolan. En rutin var att på väg till balettskolan köpa Pirashki, ibland var det den ryska sorten och ibland den söta persiska variationen! Det var så gott och jag kan fortfarande komma ihåg smaken och känslan när jag åt för mer än 60 år sen! Började tänka på det för några dagar sedan – det är nämligen så att jag ska ha några damer på middag snart och då vill jag bjuda på det som väcker barndomsminnen hos mig, i det läget är Pirashki självskriven. Men jag har ju aldrig lagat det förr…Började läsa recept i minst 10 olika kokböcker, tittade på otaliga Youtube klipp – men de flesta klippen var från USA – där de säger: ta ett paket jäst men de säger inte hur mycket det är! I en kokbok från Iran hittade jag ett recept som lät trovärdigt ända tills jag började läsa tillvägagångsättet: där står det att man ska vispa yoghurt och ägg – men yoghurt var inte ens nämnd i listan över ingredienserna, blev så irriterad över detta. Jag fick gå efter eget huvud istället, vid det här laget hade jag läst ca 100 olika recept och kunde utifrån det räkna ut ungefär hur jag skulle göra. Tisdag morgon vaknade jag klockan 05:00 och tänkte – nu provar jag mitt eget recept så att jag hinner få det perfekt till bjudningen. Skred till verket, det blev så lyckat att två stycken hittade vägen till min mage direkt! Nu sitter jag här och njuter av en tredje pinfärsk Pirashki med persiskt te! Livet är gott!
Pirashki kan serveras både varmt och kallt. Receptet nedan gav 9 stora. Nästa gång kommer jag göra 18 stycken av samma deg istället för 9. Tyckte själv att de var ”lite” stora, men det är ju en smaksak.
Fyllningen kan du variera i det oändliga egentligen, jag valde kalkonfärs och lök men du kan göra helt vegetariska alternativ, varför inte olika sorters svamp? Ta totalt samma mängd svamp som kalkonfärsen nedan med samma kryddning – det blir garanterat kanongott! Fyllningen får inte vara ”vattnig”!  

Ger 9 stora eller 18 mindre Pirashki
25 gram färsk jäst (blå, för vanligt bröd)
1 dl vatten (37 grader)
1/2 msk socker
2 1/2 krm salt
1 1/2 msk olja
1 dl yoghurt (grekisk eller turkisk)
ca 370 gram mjöl (ta lite i taget)
1 stort ägg

Fyllning
335 gram kalkonfärs (för vegetarisk alternativ tar du samma mängd svamp av olika sorter)
1/2 stor lök eller en hel mindre lök (hackas i små tärningar)
1 vitlöksklyfta (kan uteslutas)
1 msk gurkmeja
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 krm malen spiskummin
1 – 2 tsk lökpulver
1 msk paprika
1/2 tsk kanel
En bunt persilja (kan uteslutas)
1 – 2 msk tomatpuré

2 - 3 msk koncentrerad fond
2 dl vatten (om du gör en svampfyllning är det bättre att ta lite sherry blandat med grädde))
Olja för fritering (rapsolja går utmärkt


  1. Mät upp allting till degen och ha det i beredskap.
  2. Blanda socker, vatten och jäst rör till dess att jästen har löst sig. 
  3. Blanda nu i salt, olja, yoghurt och ägg – rör till sist ner mjölet; lite i taget och kör det i matberedaren. 
  4. Ta upp degen på ett bakbord och arbeta till dess att degen inte klibbar längre. 
  5. Lägg det i en smord bunke och låt det vila på dragfri plats i en timme.
  6. Nu kan du börja med fyllningen: Hacka löken väl.
  7. Hacka svampen väl (samma storlek som löken) om du väljer det vegetariska alternativet. 
  8. Mät upp kryddorna och vatten. (För vegetarisk alternativ: Sherry och grädde)
  9. Stek löken under 5 minuter, tillsätt köttet eller svampen – stek en stund till.
  10. Tillsätt kryddor och tomatpurén, blanda väl, tillsätt vatten till köttfärsen eller sherry och grädde till svampblandningen. Låt det koka utan lock till dess att all vätska har sugits upp. Får inte blir för blöt och inte för torrt. Lägg massan i kylen.
  11. Ta upp degen – dela det i önskat antal och forma det som små bollar.
  12. Platta till varje boll med handen – fyll med önskad fyllning och knipsa ihop degen. (se instruktionsfilmen)
  13. Hetta upp olja med lite saffran och gurkmeja i. (1 tsk saffran, 1 msk gurkmeja), fritera Pirashkin till dess att de har fått fin färg.

Noshe Jan! 
Such a wonderful snack! Very tasty indeed!
Underbar snack! Så gott verkligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar