fredag 22 september 2017

Ranginak - (Persisk dadelkaka) - (Persian date cake)




Snart kommer några kära vänner på middag, har planerat det länge och övat på de rätter som jag vill bjuda på.  Menyn representerar allt det som jag tyckte om när jag var liten. Sista detaljen som jag behövde ta hand om var en liten kaka till te/kaffe efter maten. Valet föll på Ranginak eller persisk dadelkaka. Otroligt lätt och roligt att göra, och det fiffiga är att man behöver inte ens ha ugn! Min mamma var otroligt duktig på att göra den här kakan. Det ska bli spännande att höra mina gästers återkoppling. ICA har persiska mjuka dadlar med kärnor, det bär ICA:s märke men är från Iran – dessa är utmärkta dadlar att använda för ändamålet.

Man behöver laga kakan i god tid före servering så att den hinner "goa" till sig. Du kan täcka och förvara det i rumstemperatur upp till 4 dagar. 

Du behöver ha en springform (23 i diameter).
Mjuka persiska dadlar, 6–700 gram.
Valnötter 100 – 150 gram
1 cup solros- eller rapsolja
2 cup mjöl
3 msk florsocker
3 tsk kanel
2 tsk malen kardemumma
1 cup malen rå pistaschnötter.

  1. Klä botten på springformen med bakplåtspapper. 
  2. Blanda kanel och kardemumma och rör så att det blandar sig väl. 
  3. Mät upp sockret och lägg det åt sidan. 
  4. Mät upp olja och mjöl och ha det i beredskap. 
  5. Dela valnötterna, eller hacka mycket grovt. Rosta nötterna i en tjockbottnad panna i ca 5 minuter, rör konstant så att det inte bränns vid, (jag använde min järnstekpanna). Låt svalna. 
  6. Kärna ur dadlarna genom att skära ett snitt längst med. 
  7. Fyll dadlarna med rostade valnötterna och stäng igen det. 
  8. Packa dadlarna i springformen (endast ett lager) och platta till det. Lägg åt sidan. 
  9. Hetta upp oljan i samma panna som du använde för att rosta valnötterna. Tillsätt lite mjöl i taget och rör så att det inte klumpar sig. Jag använde visp till en början och sedan en träslev, det tar ca 20 minuter. Rör hela tiden till dess att massan blir nougatfärgad. Ta av pannan och blanda i sockret och rör till dess att sockret har smält. 
  10. Häll massan över dadlarna och släta till det. 
  11. Sprid kryddblandningen jämnt över massan omgående. 
  12. Häll över malda pistaschnötterna över massan efter kryddblandningen och platta till det med händerna (lite försiktighet rekommenderas, massan är mycket varmt). 
  13. Låt stå i rumstemperatur någon timme innan du täcker över kakan.
Noshe Jan! 

Källa: The Washington Post


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar