måndag 25 september 2017

Mehregan - Persian Thanksgiving - Persisk skördefest

Källa

Nu nalkas persisk skördefest! Den 2 oktober (196 dagar efter Nowrouz) firar Iranier världen över Mehregan som är en av de två äldsta iranska festivalerna, dateras så långt tillbaka som 6000 år.
Ordet "Mehr" (i Mehregan) på persiska språket betyder vänlighet. Mehr representerar kunskap, kärlek, ljus och vänskap.
Festivalen firas till Mithras ära, förbundets gudomlighet och därmed interpersonella relationer som vänskap och kärlek.
Texter i Avesta (Zoroastrianers heliga bok) delar in det iranska året i två lika delar eller årstider. Den första säsongen var sommar och den andra var vinter. Säsongernas ankomst firas genom Norouz och Mehregan.
Den firas den 16: e av den sjunde månaden (Mehr), vid skördens början och enligt Zoroastrianismen vinterns början. Mehregan firas i sex dagar, börjar den 16: e i månaden Mehr och slutar den 21 Mehr.
Den sjunde månaden i den persiska kalendern heter Mehr och är avsedd för gudinnan av ljuset - Mithra eller Mehr. Hennes anhängare trodde att hon besegrade ondska och mörker.
Mehrdagen nämns som den dag då den första manliga och kvinnliga, nämligen Mashi och Mashiane, skapades.
Forntida iranier tror också att Kavehs seger över Azydahak (Zahhak i Ferdosis Shahnameh) hände just den här dagen. Därför är Mehregan en segerdag när änglar hjälpte Kaveh segra över Zahhak. De fängslade honom i Damavandberget där han dog av sina sår sex dagar senare.
I ett icke-zoroastransk sammanhang förblir Mehregan en fest som man firar med familj och vänner. Idag, trots den påtvingande religionen islam firas Mehregan av många iranier och är numera erkänt som en skördefestival. Festivalen slutar symboliskt med brasor och fyrverkerier.
Under pre-islamiskt och tidigt islamiskt Iran firades Mehregan med samma storhet som Norouz. Människor gav gåvor till kungen. Rika människor gav vanligtvis guld och silvermynt, hjältar och krigare gav hästar medan andra gav gåvor enligt deras förmåga, till och med frukter. Gåvor över 10 000 guldmynt som gavs till kungen registrerades. Vid en senare tidpunkt, om givaren behövde pengar, skulle kungen återgälda givaren två gånger gåvans belopp.
Kungen gav två publika audienser per år: Norouz och Mehregan. Under Mehregan firandet hade kungen en pälskappa och gav bort alla sina sommarkläder.
Oavsett ursprunget, perserna över hela världen firar denna festival på hösten som anger skördesäsongen och tacksägelse. Vänskapen förnyas och man besöker familj och vänner.
Festivalen är också en påminnelse om den Zoroastrianska religionens allmänmänskliga och etiska inriktning som finns samlad i dess centrala levnadsregler: Goda tankar, goda ord, goda gärningar(handlingar). Vilket överensstämmer väl med det svenska talesättet ”Goda tankar, goda ord, sprida lycka på vår jord”.  

Precis som Norouz bär man nya kläder och dukar fram ett färgstarkt bord för firandet, bordet dekoreras med torr vild mejram. En kopia av Avesta, en spegel (symboliserar självreflektion), en sormeh dan (en antimonbehållare), rosenvatten, godis, blommor, grönsaker och frukter (speciellt granatäpplen och vanliga äpplen), nötter (pistasch och mandel). Man placerar också lotusfrön och mynt på bordet – precis som vid den persiska nyåret Norouz. Man har också en ”brännare” eller liten ”grill” som man kastar espand (syriska ruefrön) på flammorna.
Fram till åtminstone i mitten av 1960-talet hade Zoroastrianer i Yazd (region i Iran) fortfarande en rituell slakt av ett får den här dagen.

Kan den svenska skördefesten (i slutet av september (Mickelmäss) ha något samband med den persiska skördefesten tro?

Kommer att blogga om maten den här dagen vid senare tillfälle. 

källa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar