tisdag 7 november 2017

Mina svenska köttbullar - My Swedish meatballs!


English translation 


För många år sedan gjorde lokaltidningen ett reportage där jag beskrev vad jag serverade på julbordet. En självklarhet är svenska köttbullar, det blev ett mittuppslag med recept på alla saker som journalisterna fick smaka på hemma hos mig. Det var ju inte så märkvärdigt – men flera år efter publiceringen var min man och jag på en prisutdelningsgala och där var en man som kom fram till mig och sa: jag måste bara krama om dig, hans hustru gjorde samma sak. Jag kom av mig – visste inte vad jag hade gjort ….
- Jo, sa han – jag vill tacka dig för receptet på köttbullar! Våra barnbarn älskar våra köttbullar och det står ständigt på önskelistan, hans hustru stod bredvid och instämde med nickande hela tiden. Han fortsatte: - de blir lika goda och välformade hela tiden, tänk att det kan vara så roligt att rulla köttbullar. Vilken återkoppling!

Jag mäter mina köttbullar och har de i buljongvatten före stekningen. Det har många fördelar. För det första blir alla köttbullar lika stora, för det andra håller köttbullarna formen som i sin tur underlättar stekningen och för det tredje går det mycket mindre fett åt när man steker. Mannen och hans hustru var ingen mindre än min tandläkare… en händelse som jag aldrig glömmer. Ja – det behövs en iranska för att göra det godaste svenska köttbullarna brukar min man säga 😊
Den här satsen ger mellan 90 – 100 köttbullar beroende på hur stora du gör dessa. Det är bara att frysa in … Min man älskar att ha kalla köttbullar i kylen som han kan äta en eller två när andan faller på!

1 kg köttfärs
1,5 dl skorpmjöl
3 dl vatten
1,5 gul lök – skalas och delas i 4 - 6 delar
1 dl fond (kalv, kyckling eller liknande)
2 ägg
4,5 tsk salt
3 krm vitpeppar
1,5 krm kanel

  1. Skala och skär löken i4 – 6 delar. Mät upp alla andra ingredienser och ha dessa redo. 
  2. Låt skorpmjölet svälla i vatten under ca tio minuter i matberedaren. 
  3. Efter tio minuter lägger du i lök, ägg, kryddor och koncentrerad fond.
  4. Kör till dess att allt har blandats väl och löken har blivit riktigt finfördelad.
  5. Lägg i köttfärsen och kör det i 3 – 5 minuter eller till dess att färsen har blivit riktigt trådigt. 
  6. Låt vila i kylen i 30 minuter.
  7. Mätt upp köttbullarna med en matsked, forma köttbullarna.
  8. Häll några liter vatten i en hög kastrull med ca 1 dl fond. När vattnet har nått 60 grader kan du rulla köttbullarna igen och lägga i kastrullen. Skälet till att man ska rulla dem igen är att de har blivit lite platta på ena sidan under tiden.
  9. När de flyter till ytan kan du sleva upp det och steka i en vanlig stekpanna med smör och olja. Stek inte köttbullarna för hårt om du gör en stor sats som denna. Lämna utrymme för att steka på när du ska servera det.


Min underbara gräddsås
Stor sats: ca 7 dl
50 gram smör
0,75 dl mjöl
3/4 tsk salt
2 krm vitpeppar
5 dl grädde
2,5 dl mjölk
2 msk lingonsylt
1 knorr koncentrerad fond ”Fond de Chef”
  1. Låt smöret smälta i en kastrull.
  2. Häll över mjölet och vispa till dess mjölet har fått en ganska mörk brun färg, viktigt att vispa kontinuerligt så att såsen inte klumpar sig.
  3. Häll över kryddorna och 5 dl grädde, vispa konstant. 
  4. Låt det sjuda några minuter och häll över mjölk och lingonsylt. Smaka av och justera kryddningen.
Servera med någon grönsak som du gillar. Jag valde den här gången att servera citron och honungs morötter till. Enkelt att göra och otroligt gott. Skär morötterna som slantar (diagonals), koka med lite salt i vattnet i 5 minuter. Häll av vattnet. Stek morötterna i smör, häll över lite honung, när de har fått lite stekyta kan du strö lite hackad persilja över.

Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar