onsdag 24 januari 2018

Persisk kokosglass – Persian Coconut ice cream





Vi besökte min familj i USA – min syster brukade laga mat när hon var där, och jag ville inte tävla med henne så jag sa till min bror att jag kunde göra glass. Sagt och gjort. Vi åkte till Williams Sonoma och han köpte en italiensk glassmaskin för 35000 kronor! Nu var jag verkligen tvungen att laga glass😊. Jag lärde mig otroligt mycket den sommaren. Lagade alla glassrecept som fanns i böcker som vi köpte. Nu kan jag själv blanda fritt när jag gör glass och är inte beroende av recept längre. Kokosglassen är en favorit hos oss därför vill jag dela med mig. Jag fryser in glassen i portionsformar (silikonform).

Ingredienser för glass (8 portioner)

155 gram kokosflagor eller riven kokos
1,5 dl grädde (vispgrädde)
1,5 dl mjölk (3%)
1 3/4 dl kokosgrädde
6 äggulor
90 gram socker
3,5 dl vispgrädde
Hackade pistaschnötter för dekoration.

  1. Stek kokosflagorna på medelvärme i en rymlig kastrull, rör hela tiden till dess flagorna eller den rivna kokosen börjar skifta färg, tar ca 5 – 7 minuter. 
  2. Häll över 1,5 dl mjölk och 1,5 dl vispgrädde över, blanda väl. När blandningen börjar sjuda tar du bort det från spisen, sätter på ett lock och låter det stå för ca 30 minuter. 
  3. Efter 30 minuter häller du blandningen igenom en mycket fin sil och trycker ut så mycket saft som möjligt från kokosen som du slänger sen. 
  4. Häll över vätskan i kastrullen, blanda i kokosgrädden och låt det sjuda upp. Ta av från spisen. 
  5. I en separat skål blandar du socker och äggulor och vispar till dess allt socker har löst sig. 
  6. Häll kokosblandningen lite i taget över ägg och sockerblandningen och vispa konstant. 
  7. Häll blandningen i kastrullen och ha det på medelvärme, blanda (vispa) konstant till dess att det börjar tjockna. 
  8. Gör en test: häll över lite av vätskan bak på en träslev – dra en linje, om vätskan stannar och inte flyter ihop kan du ta av det från spisen. Tar ca 5 – 7 minuter. 
  9. Låt det kylas ner en timme innan du kör det i glassmaskinen. 
  10. Låt det ligga i frysen minst 4 timmar innan du serverar glassen.

Dekorera med hackade pistaschnötter och Persisk spetspannkaka. 

Noshe Jan!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar