fredag 23 mars 2018

Goulash




Ljuva gulasch! Ungerns nationalrätt som går så långt tillbaka som 9:e århundradet. Om man översätter rättens namn från ungerska (Gulyás) till svenska så betyder det ”herde”. Det sägs att när herden skulle ge sig ut förberedde de en gryta med kött. Man kokade kött och kryddor tillsammans med lök i en järngryta över öppen eld till dess all vätska var borta. Sedan förvarades rätten på olika sätt till dess det var dags för att avnjutas. Det enda man behövde göra var att koka vatten och tillsätta det till köttet, på så sätt kunde man värma grytan snabbt och få en rejäl måltid. Maträtten har förändrats över tid och lagas på många olika sätt idag, paprikans inblandning kom först på 1700 talet. Receptet nedan är min tolkning av rätten.

För ca 15 år sedan var jag på en ganska oansenlig restaurang i Norrtälje och beställde Gulasch. Det var otroligt gott. Jag pratade med ägaren och ville ha receptet. Jag fick veta att man blandade kött med lika mycket lök och några matskedar rökt paprika. Det var allt jag fick veta! Gulasch serveras ofta som soppa men även som gryta på restaurangerna. Man kan också ha potatis i grytan om man vill ha allt i en gryta. Jag föredrar dock att servera gulaschen med ris och därför avstår jag från att ha potatis i rätten.

Någon vecka efter besöket på restaurangen lagade jag gulaschen och har nu utvecklat receptet att passa vårt hushåll. Det handlar om att ta fram mycket smak utan att det är för starkt. Min gulasch är verkligen smakrik enligt våra gäster. Men! Jag lagar det med kalkonkött, du kan självklart ersätta det med vanligt nötkött, men kom ihåg att det tar längre tid för kött att bli mört! Vad du än väljer kommer den här gulaschen att bli en favorit, så gott är det faktiskt!

3 portioner
440 gram kalkonbröstfilé eller vanligt nötkött
440 gram strimlad lök
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 msk paprikapulver (helst rökt)
1 tsk gurkmeja
1 krm mald kummin
1 krm kanel
1 msk lökpulver
0,5 tsk mejram
0,5 tsk timjan
2 st. lagerblad
2 vitlöksklyftor
1 rejäl msk tomatpuré
1 st knorr Fond de chef (vegetarisk eller kött)
5 dl vatten (bara så att det täcker kött och lökblandningen)
Smör och olja för stekning


  1. Skala och strimla löken.
  2. Skär köttet eller kalkonen i mindre bitar.
  3. Riv vitlöken och sätt åt sidan.
  4. Mät upp kryddor, vatten osv.
  5. Smält lite smör och olja i en tjockbottnad gryta och stek löken i 5 – 7 minuter till dess de är genomskinliga.
  6. Tillsätt vitlöken och stek ytterligare i någon minut.
  7. Tillsätt köttet och stek i 2 – 3 minuter, bara så att köttet eller kalkonen får lite färg.
  8. Tillsätt lagerblad och kryddor, blanda väl.
  9. Tillsätt vatten, fond de chef eller buljong och tomatpurén. Ta så mycket vatten att det nätt och jämnt täcker kött och lökblandningen. 
  10. Låt grytan sjuda på medelvärme i 30 minuter under lock.
  11. Ta bort locket och låt det sjuda på svag värme ytterligare 30 minuter.

Servera med ris och smetana.

Noshe Jan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar