måndag 16 april 2018

Allt smakar gott i gott sällskap! Everything tastes excellent in good company!




Från höger: Kikki, Anita, Margareta, Mia, Ingela och jag
From right: Kikki, Anita, Margareta, Mia, Ingela and me


Ja - så är det faktiskt. Det har hänt att maten har fastnat i strupen pga. sällskapet! 

Fredagen den 13 april var det dags att träffa närmaste vännerna från tiden då vi alla arbetade på SAS. Det var verkligen trevligt att träffa alla igen. Vi försöker träffas med jämna mellanrum - ibland kan alla, och ibland är det svårt att få till det trots att de flesta av oss är tidsmiljonärer.
Men nu äntligen kunde vi träffas, bord bokades på Karla Cafe på Karlavägen, har aldrig varit där tidigare. Var lite skeptisk till en början eftersom jag hade ställt in mig på en hummerlunch! Men vad spelar det för roll tänkte jag när Anita hade tagit initiativet och bokat bord.
Vi har alla alltid varit roade av mat, när vi tittar på kort från ”förr” så är det alltid kring matbord 😊
Jag kommer faktiskt ihåg nästan alla maträtter märkligt nog. Vi träffades 1976 och har hållit kontakten sedan dess, många av oss har rest ihop till olika världsdelar – minnena därifrån är alltid på tapeten när vi ses. Förr i världen brukade vi fira födelsedagar tillsammans – till en början bjöd födelsedagsbarnet på middag, sedan ändrade vi det till att andra bjöd födelsedagsbarnet på middag istället på en krog.
Glömmer aldrig när Kikki och jag skulle bjuda på en födelsedagsmiddag hemma hos oss en gång. Jag hade botaniserat i recept och vi skulle laga en rätt så krånglig maträtt med inbakad kassler och tomatconcassé. Kikki kom till mig dagen innan – men istället för att förbereda maten fastnade vi framför TV:en och en 4 timmar lång film. Kikki kommer alltid ihåg skådespelarnas namn och vet vilka andra filmer de har spelat i – själv har jag ganska dåligt minne när det gäller detta. I vanlig ordning somnade jag till filmen. Mina barn brukar påstå att jag alltid somnar till filmer vilket i och för sig är sant med undantag av några få filmer där jag inte har en chans att sova till – t ex Bourne identity filmerna. Kikki och jag hann ändå förbereda oss dagen efter och hade en underbar bjudning.
Våra träffar förr och även idag fungerar som terapi! Vi snackar av oss i tur och ordning.
Nu tillbaka till maten – Karla Café hade massor av godsaker att beställa, jag beställde en LCHF måltid med kyckling och flera åt fisk och någon beställde soppa – allt var otroligt gott. Det bästa är alltid efterrätten tycker jag och Karla Café hade rätt många saker att välja mellan. För min del blev det budapestrulle och cappucino som verkligen satt som pricken över i:et. Lunchen varade i mer än 4 timmar innan vi skildes åt. Med bästa vänner gör man inte uppehåll…de finns där alltid och jag känner en otrolig trygghet i det här sällskapet. Nu är nästa träff inbokad och vi återses i juli!
Tack för att ni finns kära vänner – vad vore livet utan er?


LCHF kyckling på Karla Café


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar