fredag 19 april 2019

MIn Persiska kalkonpaj - My Persian turkey pie



Var på Ingelsta kalkon för inte så länge sedan och skulle göra en beställning för min svågers räkning. Vi passade på och åt lunch där. Beställde in kalkonpaj, det var så gott att jag tänkte: det här måste jag prova när jag kommer hem. Hade alla ingredienser hemma, som jag tänkte mig var det bara att laga en sats kalkonfärs och sedan rulla in det i smördeg. Sagt och gjort. Jag styckfryste pajerna och glömde bort det.

Idag när solen skiner och det är 18 grader varmt passade det att äta pajen. Direkt från frysen in i ugnen och 45 minuter senare avnjöt jag en underbar smakrik kalkonpaj. Verkligen behändigt att ha i frysen. 
Du kan ju självklart laga färsen på annat sätt, man kan använda sig av tacokryddning istället för de kryddor jag använde för att få en taco paj på nytt sätt.  Färsen får inte vara för vattnig, det är det enda man behöver tänka på.
Naturligtvis kan du använda fläsk, nötkött eller vegetarisk alternativ istället för kalkonkött, men kalkon är bra för både hjärtat och magen! Du kan också använda tacokrydda i stället för kryddan som nämns i receptet - fantasin är gränsen. Det enda du måste komma ihåg är att färsen ska vara ganska "torr".
Ett paket smördeg som finns att köpa från kyldisken är väger 250 gram och ger 4 små pajer, mer än tillräckligt för 4 personer. 


Ingredienser: ger ca 8 pajer

500 gram kalkonfärs eller annan färs som du gillar, eller vegetarisk alternativ.
1 mellanstor lök
100 gram vardera finriven rotselleri, morötter, palsternacka
4 vitlöksklyftor
1,5 tsk salt
1,5 krm svartpeppar
1 tsk paprika
1 krm gurkmeja
1 krm kanel
1 tsk garde limo (malen torkad persisk lime)
En Fond de Chef (ta det du är van vid att använda
0,5 dl tomatpuré
0,5 dl pressad citron
1 dl äppeljuice
2 paket Smördeg från kyldisken.
Riven cheddar eller den ost du föredrar

Metod:  
  1. Skala och hacka löken, lägg åt sidan
  2. Skala och hacka vitlöksklyftorna, lägg åt sidan.
  3. Tvätta, skala och riv morötterna, rotselleri och palsternackan, lägg åt sidan.
  4. Mät alla kryddor, lägg åt sidan.
  5. Smält lite smör och olja i en stor panna, stek löken i 5 - 7 minuter.
  6. Tillsätt den hackade (eller pressade) vitlöken och fortsätt att steka ytterligare en minut.
  7. Tillsätt kalkonköttet och steka tills färgen ändras. Använd två gafflar för att dela köttet.
  8. Tillsätt de rivna grönsakerna och fortsätt att steka i 3 - 5 minuter.
  9. Nu lägger du till citron- och äppeljuice, kryddor, tomatpurén och buljongen (eller fond de Chef), låt det sjuda i 5 - 10 minuter eller till dess köttet är mört.
  10. Ta ut smördegen från kylskåpet och låt det bli rums tempererad.ca 10 – 15 minuter innan du ska använda det. Skär degen i 4 delar (ca 5 cm breda). Lägg lite kött ovanpå och rulla. Du behöver inte använda formar egentligen, lägg dem bara på en bricka med lite ugnspapper, strö riven cheddar (eller annan ost) på. Täck med plastfolie och frys in. När de är frysta kan du packa dem i en plastpåse.
  11. Ta ut dem, lägg lite hackade tomater och mer riven ost på toppen och runt om.
  12. Baka i 175 graders (Celsius) ugnsvärme i 45 minuter. 

Underbar vårlunch.

Noshe Jan!

PS: Ingelsta Kalkon är en underbar delikatessbutik och ligger mitt i Stockholm (Humlegårdsgatan 13). Hela sortimentet är gjort av kalkonkött. De har även catering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar