lördag 15 oktober 2022

Persisk böngryta

 English translation and video 

PDF 


Persisk böngryta är en fantastisk veganrätt som dessvärre är ganska bortglömd maträtt. Men den är verkligen god. Ca 15 minuters förberedelser och sedan långkok. Lättare kan det inte vara.

Man kan göra böngrytan med bönor som man själv gillar. Jag råkade ha kidneybönor och black-Eye bönor hemma så det fick bli de två som jag nu har använt i grytan.

Jag har funderat på den här maträtten – jag minns att man serverade något liknande som tilltugg till de som drack alkohol i Iran. – jag minns aromen från tilltugget än idag.

Det fick bli ett eget recept. De klipp som jag kollade på YouTube saknade något tyckte jag. Hur jag vet det? Jag kan känna smakerna när jag kollar in YouTube – så är det bara.

Man måste blötlägga bönorna kvällen innan. Tvätta och blötlägg bönorna vid 1700 tiden dagen innan och börja med att laga det tidigt på morgonen dagen efter – då är det klart till lunch.

Jag lagade det till en kurs om Persisk matlagning som jag höll för ett gäng grabbar och tjejer. De blev stormförtjusta och alla ville ha receptet såklart – så här kommer det.

Ingredienser (6 portioner)

3 dl black-Eye bönor

Såsen

3 dl kidneybönor

1–2 msk klarifierad smör eller olja

2 st. gula lökar

1 gul lök

2 – 3 st. morötter

1 tsk timjan

3 st. selleristjälkar

0,5 tsk salt

1.5 tsk salt

1 krm svartpeppar

1 krm svartpeppar

1 msk mald kummin

1 tsk gurkmeja

1 tsk gurkmeja

3–4 st. lagerblad

3 st. vitlöksklyftor

2 st. grönsaksbuljonger

2 msk tomatpuré

6 – 7 dl vatten + ytterligare 2 dl kokande vatten

2 – 3 dl vatten

2 msk klarifierad smör eller olja

2 tsk pressad citron

Övriga smaksättningar: 1 tsk oregano och 1 tsk basilika

 Metod

  1. Tvätta bönorna och blötlägg i vatten kvällen innan du ska laga grytan.
  2. Skala och hacka två st. gula lökar (en till grytan och en till såsen).
  3. Tvätta och skär 3 – 4 st. stjälkselleri i riktigt små bitar.
  4. Tvätta, skala och tärna 3 st. morötterna i små bitar.
  5. Smält lite klarifierad smör i en stor gryta. Du kan ersätta det med olja.
  6. När grytan är varm (minst 130° (C)) lägger du i 1 välhackad lök, tärnade selleri och morötterna.
  7. Strö över en 0,5 tsk salt och rör om. Stek grönsakerna i 7 minuter Rör om då och då.
  8. Efter 7 minuter tillsätter du de silade blötlagda bönorna, tillsätt 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar och 1 tsk gurkmeja - blanda väl.
  9. Tillsätt 6 – 7 dl vatten så att det knappt täcker bönorna.
  10. Lägg i 2 st. grönsaksbuljonger, sätt på locket och låt det koka upp. Sänk värmen det ska sjuda sakta! Tillsätt n3 – 4 st. lagerblad – sätt på locket och glöm inte att sätta på en timer! Nu ska det koka i 5 timmar.
  11. Nu kan man börja med såsen. Lägg i 2 msk klarifierad smör eller olja i en rymlig stekpanna.
  12. När pannan är 130° (C) tillsätter du 1 st. välhackad lök Stek löken i 7 – 10 minuter, jag lät löken stekas i 10 minuter.
  13. Tillsätt 1 tsk timjan, 0,5 tsk salt,1 krm svartpeppar, 1krm mald kummin och1 tsk gurkmeja. Rör om så att allt blanda sig väl.
  14. Tillsätt sedan 3 st pressade vitlöksklyftor och fortsätt steka en kort stund (30 – 40 sekunder). Tillsätt sedan tomatpurén och fortsätt steka under en minut. Tillsätt sedan 1–3 dl vatten – när såsen kokar upp igen sänker du värmen och låter såsen sjuda ca 10 minuter. Sätt såsen åt sidan när den är klar.
  15. Kolla grytan då och då – om det behövs mer vatten tillsätter mer (kokande) vatten, jag tillsatte 2 dl kokande vatten – så det blir totalt ca 9 dl vatten.  Ta lite i taget och rör gärna om i grytan ibland.
  16. Efter 4 timmar - ta bort lagerbladen, tillsätt såsen till grytan och rör om. Smaka gärna av Jag tillsatte 2 tsk pressad citron, 1 msk mald kummin, 1 tsk oregano och 1 tsk basilika.
  17. Låt grytan koka vidare tilldess du är nöjd med bönornas konsistens. Det tar ca 5 timmar totalt.

Servera som den är eller med någon typ av gott bröd.

 Noshe Jan! 

Not:
Bönor går utmärkt att förkokta och lägga frysen. Då är det väldigt lätt att laga till den här grytan. Allt du behöver göra är att ta ut bönorna från frysen och sedan steka grönsakerna – göra såsen och blanda ihop allt och låta bönorna tina i grytan. Samma sak gäller för färdigkokta bönor men då måste man skölja bönorna väl.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar