måndag 10 oktober 2022

Plommonkaka


English translation and video  


PDF 

Supergod sydtysk kaka med plommon som väcker ljuvliga minnen.

Min äldste bror bodde i Tyskland och jag såg alltid fram emot att besöka dem. Vid ett tillfälle på 60-talet beställde jag just Zwetschendatschi det blev ljuvlig förälskelse från första tuggan!  Efter varje besök längtade jag fullständigt galet efter kakan. Ingen kaka har väckt min kärlek på samma sätt.
Varje gång jag besökte min bror eller hade andra ärenden till Tyskland köpte jag massor och fryste in när jag kom hem. Sedan åt jag det med en njutning som heter duga.
Så småningom bestämde jag mig för att göra kakan och bad min tyska svägerska om ett bra recept. Hon skickade ett inplastat recept på tyska som jag fick översätta. Men receptet var för en stor kaka och jag ville prova med en liten – fick räkna lite på det och fick fram det här receptet som man kan baka i en springform (23 cm i diameter) – precis perfekt!  Häromdagen såg jag till att köpa plommon och gick till verket igen.

Några saker man behöver tänka på:

  • Välj lagom mogna plommon.
  • De ska vara söta i smaken – annars får man lov att ta mer socker.
  • Degen måste jäsa – så det tar lite tid men det är mödan värt.
  • Du kan göra det med eller utan topping – jag gör lite olika från gång till gång.
  • Man kan servera det ljummen eller kall. Ljummen passar bra om man servera glass till. Det går även att servera det med lite vispgrädde. Jag föredrar kakan som den är.
  • Degen passar utmärkt även till andra frukter.
iNGREDIENSER

Degen

Fyllning

5 g torrjäst

470 g plommon

50 g ljummen mjölk 37 ° (C)

Topping

15 g socker

25 g mjöl

15 g äggblandning

25 g socker

1 nypa salt

Knivsudd salt

100 g mjöl

50 g hyvlade eller strimlade mandel

15 g smör

1 – 2 tsk mald kanel

Metod

  1. Blanda torrjäst med mjöl och socker, låt det vila 10 minuter.
  2. Tillsätt sedan mjölk (37° (C)), och kör det på låg hastighet 1 – 2 minuter, tillsätt därefter smör och ägg, och knåda och sedan öka hastigheten och kör ytterligare 3 – 4 minuter.  Tillsätt sedan en nypa salt och låt maskinen gå ytterligare 2 - 5 minuter.
  3. Olja in en skål och överför degen, vänd om degen så att det täcks med olja. Oljan du använder måste vara neutral.  
  4. Täck över degen och låt den jäsa på en varm plats i ca 45 minuter tills degen är dubbel så stor. Bästa sättet är att förvandla din ugn till degskåp. Det gör du enkelt genom att hälla kokande vatten i lämplig behållare och sätta det i ugnen. Sätt sedan in den täckta skålen med deg i ugnen. Ha gärna lampan på i ugnen.
  5. Smörj in en springform (23 cm i diameter). Klipp bakplåtspapper och lägg det i springformen som du har oljat in.
  6. Blanda ingredienserna till topping – det blir en kornig massa, sätt den åt sidan.
  7. Tvätta plommonen och låt det rinna av. Skär sedan plommonen men inte hela vägen. De ska sitta ihop på ena sidan. Ta bort kärnorna.
  8. När degen har jäst färdigt tar du upp det på lätt mjölat bakbord. Vik degen några gånger och kavla ut den sedan till en rund form. Lägg degen i formen.
  9. Lägg plommonen på degen så tät det bara går. Strö toppingen över hela kakan.
  10. Täck kakan och låt den jäsa ca 30 minuter.
  11. Baka i 200° (C) ugn 20 – 25 minuter. Använder du varmluftsugn ska du istället ha ugnen på 175° (C).

Ta ut kakan och låt den kallna lite. Garnera gärna med lite florsocker.

Noshe Jan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar