lördag 18 maj 2019

Strawberry ice cream or sorbet - Jordgubbsglass eller sorbet.


English translation


Vi ska besöka äldsta sonen med familj den här helgen och jag bestämde mig för att göra en glassbomb.  Då min svärdotter är allergisk mot kärnfrukter bestämde jag mig för att göra kokosglass som jag har bloggat om tidigare, kombinerad med jordgubbsglass och ingefäraglas.

Glassbomb låter komplicerad – men är egentligen ganska enkelt, man gör olika glass en i taget och har det i en form i frysen, börjar med nästa och lägger det ovanpå osv. Det viktiga är att först mäta hur mycket formen rymmer som man tänker använda, delar det på tre för att veta hur mycket av varje glass man ska göra. Jag valde en 1,5 liters form (vanlig sockerkaksform). Alltså, behöver jag göra hälften av 1 liters glass av varje sort. Den här gången gjorde jag det lätt för mig och gjorde två glassbomber! 

 Använder du aluminiumform är det bra om du klär hela formen i plastfolie för att underlätta det för dig själv när det ska serveras. Använder du en form av plast är det inte nödvändigt att klä formen.
Idag får det bli blogg om jordgubbsglassen, eller sorbet egentligen eftersom den inte innehåller ägg men är krämig liksom en riktig glass som görs med ägg.  Återkommer om de andra smakerna vid senare tillfälle.

Ger ca en liter

Ingredienser:
2,5 dl (ca 100 – 150 gram) färska jordgubbar som du skär i små tärningar.
0,5 dl cointreau
0,5 dl socker

700 gram frysta bär (i alla fall nu när färska jordgubbar är så dyra)
2 dl socker
2,5 dl mjölk
2,5 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
0,5 tsk salt
1 – 2 tsk rosenvatten
Eventuell några droppar pressad citron för att balansera smaken.

Metod:
  1. Mät upp 700 gram frysta jordgubbar, låt det tina upp i rumstemperatur ca 1 – 2 timmar.
  2. Rensa färska jordgubbarna och skär det i små tärningar. Blanda det med 0,5 dl socker och 0,5 dl cointreau – låt det vila i kylen helst två timmar men minst en timme.
  3. Kör tinade bären I en mixer några minuter, sila det igenom en finmaskig sill. 
  4. Mät upp 3,5 dl av silade purén – får du extra puré kan du använda det till att göra jordgubbssirap som kan hällas över glass.
  5. Blanda nu 3,5 dl jordgubbspuré med ,2,5 dl mjölk, 2,5 dl vispgrädde, 1 dl sirap och resterande socker (2 dl). Tillsätt sockret lite I taget och smaka av så att du får den sötma som du eftersträvar. 
  6. Tillsätt saltet (0,5 tsk), Tillsätt rosenvatten.  Smaka av – är det för sött kan du använda lite pressad citron för att balansera smaken. 
  7. Kyl allt en stund, kör sedan det i glassmaskin. I slutet av processen i glassmaskinen silar du jordgubbs- och cointreaublandningen och häller i jordgubbtärningarna. Låt det ligga i frysen minst 3–4 timmar innan du serverar den. 
Noshe Jan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar