lördag 11 maj 2019

Tzatziki!



English translation and video


Idag ska jag tjäna civapcici och naturligtvis tzatziki, en underbar kombination och lämplig för den underbara vårdag som vi har idag. Jag har experimenterat mycket med receptet men det här grundläggande receptet är bara så enkelt och gott.

Lite då och då blandar jag i antingen hackad persilja eller mynta, och ibland använder jag lite av min kryddblandning för PoP dressing (ca 1 msk) som jag har bloggat om tidigare: PoP dressing 

Det viktigaste är att du smakar och korrigerar kryddningen så att det passar dig och din smak.

Ingredienser för 5 dl tzatziki
4 dl vanlig yoghurt
1 stor gurka
2 - 3 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk citron- eller limejuice

Metod:
  1. Se till att din yoghurt har så lite vätska som möjligt.
  2. Skala och riv gurkan på den grova sidan av rivjärnet, använd en kökshandduk och pressa så mycket vätska som möjligt från gurkan.
  3. I en stor skål kombinera alla ingredienserna och blanda väl.
  4. Smak och korrigera kryddningen efter behov.

För servering: sätt tzatziki i en skål, dekorera med lite mer olivolja och några oliver!
Noshe Jan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar