måndag 1 juli 2019

Rabarber och jordgubbskräm - Rhubarb and strawberry delight!



English translation and video

Det var en märklig upplevelse när jag åt kräm för första gången 1966, det serverades som en lätt lunch tillsammans med mjölk, för mig var rätten en efterrätt och inte lunchrätt 😊 Nu efter 53 år i Sverige älskar jag det, speciellt en varm sommardag. Det är verkligen uppfriskande.
Receptet nedan kan användas för många olika typer av frukter, man behöver bara tänka på att vissa frukter behöver längre koktid. Min man älskar denna lätta sommarmat med mjölk, personligen föredrar jag kräm med yoghurt och müsli.
Vi har en fantastisk rabarberväxt i vår trädgård som vi använder av och till. Idag råkade jag ha lite jordgubbar i kylen som behövde användas, så .. det blev kräm gjorda på jordgubbar och rabarber, underbar kombination - ett äktenskap gjord i himlen.
Konsistensen är ganska tjock, om du föredrar lite lösare konsistens ökar du bara mängden vatten till 4 dl istället för 3,75 dl. Ibland lägger jag 3-4 kardemummakärnor (hela) i en liten tesil och lägger det i från början men det är valfritt. Den här gången använde jag bara rosenvatten.

Detta behövs för ca 7,5 dl kräm
230 gram jordgubbar
230 gram rabarber
3,75 dl vatten
2 msk potatisstärkelse
2 dl socker
1 msk rosenvatten
3-4 kardemummakärnor (hela) valfria

Metod:

  1. Mät ut socker, vatten och potatisstärkelse.
  2. Tvätta och rengör jordgubbarna som du skär i mindre bitar.
  3. Tvätta och skära rabarberna i 1 cm tjocka skivor.
  4. Blanda socker och 3 dl vatten i en rymlig kastrull. Låt det koka, rör om tills sockret löst sig.
  5. Tillsätt rabarber och låt det sjuda i ca 5 minuter.
  6. Häll i jordgubbarna och låt det sjuda ytterligare 2 minuter.
  7. Tillsätt rosenvatten och rör om.
  8. I ett separat glas eller skål, blandar du sedan potatismjöl och 0,75 dl kallt vatten, tillsätt blandningen till fruktblandningen och rör om. Ta bort det från värmen när det börjar koka.
  9. Strö lite socker över krämen, det förhindrar tjock lager på toppen. Låt det svalna innan det hälls i lämpliga burkar för förvaring i kylskåpet.

Servera med mjölk eller yoghurt:
Yoghurten måste vara ganska tjock (tömd på vätska) Du kan med fördel använda grekisk eller turkisk yoghurt. Börja med ett lager yoghurt, sedan kräm, ett lager till med yoghurt och toppa det sedan med müsli - bara himmelskt!

Noshe Jan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar